Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Ja Jumala sanoi

2 kommenttia

Toisille annan toiset askareet, mutta sinulta lapseni tahdon että kaarisillan teet. Sillä kaikilla ihmisillä on ikävä päällä maan, ja kaarisillalle tulevat he ahdistuksisaan.

Tee silta ylitse syvyyden tee kaarisilta tee, joka kunniaani loistaa ja valoa säteilee. Minä sanoin: He tulevat raskain saappain multa anturoin – miten sillan kyllin kantavan ja kirkkaan tehdä voin, sitä ettei tahraa eikä särje jalat kulkijain??? Ja Jumala sanoi: verellä ja kyynelillä vain. Sinun sydämesi on lujempi kuin vuorimalmit maan – pane kappale silta-arkkuun, niin saat sillan kantamaan. Pane kappale niiden sydämistä, joita rakastat, he antavat kyllä sen anteeksi,  jos sillan rakennat.

Tee silta Jumalan kunniaksi, kaarisilta tee, joka syvyyden ylitse lakkaamatta valoa säteilee! Älä salpaa surua luotasi, kun kaarisiltaa teet:

ei mikään kimalla kauniimmin kuin puhtaat kyyneleet.

Virpin kaunis ja rehellisen tosi kirjoitus kirvoitti mieleeni, jo aikaisemmin kuin teksti tänne ”taivaalle” tuli, mieleeni tämän Aale Tynnin runon. En ole saanut siitä rauhaa ja kun sen voi vain kirjoittamalla, eikä lausumalla esittää, otin vapauden vähän kursivoida ja muuttaa runon rytmiä.

Minusta tässä on sama sanoma kuin oli Virpin tekstissä. Jumalalla on jokaiselle luomalleen ihmiselle aivan oma tiensä ja tehtävänsä. Jokaiselle sen mukaan kuin Jumala hyväksi näkee. Hän tuntee tekonsa ja ne ominaisuudet jotka Hänen tarkoitusperiään parhaiten voivat toteuttaa. Ei ole kahta samanlaista, ei ole nukkearmeijaa ei robotteja Jumalan luomissa.

Kun muistamme psalmin sanoja ”olen ihme” kunnioitamme Luojaamme. Hän ei ole luonut mitään huonoa. Kun sen opin, opin arvostamaan itseäni ja silloin saan kyvyn nähdä myös lähimmäiseni arvokkaana ja ainutlaatuiseksi luotuna Jumalalle rakkaana, erittäin rakkaana! Meillä suomalaisilla on monia hyviä sananparsia ja yksi niistä on ”Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin”. Elämällä itsessään on arvo, suuri arvo. Kun sen ymmärrän kunnioitan elämää kaikissa sen muodoissa. Ihminen ei kuitenkaan ilman ”totuutta salatuimpaan saakka” tunne itseään eikä Jumalaa. Hän on hukassa itseltään, eikä näe oikein. Ainoastaan Jumalan Valo Jeesuksessa Pyhän Hengen kautta valaisee sisimpämme ja auttaa meitä näkemään salatun totuuden. Vain totuus tekee vapaaksi.

Kun ihminen totuuden nähdessään pääsee vapaaksi, hän pääsee todella vapaaksi. Ei tarvitse pelätä paljastuvansa, saa olla rauha sydämessä ja on vapaa ottamaan vastaan kaiken sen rikkauden jonka Jumala tahtoo Elämän kautta antaa. Tuossa kauniissa runossa on niin paljon sanottu. Siinä on rakkaus ja lähimmäinen. Siinä on joku meistä jonka Jumala haluaa tekevän sellaisen sillan joka kantaa kulkijoiden erilaiset jalat. Kulkijoiden tuskat ja kyyneleet. Sillä ei yksikään ihminen pääse elämän läpi ilman ikävää ja kyyneleitä. Monet sydämet tulevat poljetuiksi, mutta Jumalan avulla ja rakkaudella jonkun sydän voi olla niin vahva että se kestää lähimmäisen tuskan ja avun tarpeen. Jumala sen tietää. Hän tietää mihin tehtävään kukin sopii.

Ja kaiken tarkoitus on että Jumalan kunnia tulee julki, että syvyyksien yllä on sammumaton valo, niin kauan kuin lopullinen kirkkaus karkoittaa kaiken pimeyden ja kaikki murheen syvyydet.

Kun Jeesus näki Lasaruksen haudan, v38 käännöksessä sanotaan: JA Jeesus itki! Kuinka monta kertaa Jeesus itkikään, kuinka monta kertaa hänen sydämensä oli haljeta, kunnes se surusta ja hyljätyksi tulemisen tuskasta lopultaa halkesikin. Kallis, kallis Jeesuksemme. Kuinka toivoisinkaan etten koskaan halveksisi lähimmäistäni, itseäni, enkä mitään minkä Jumala on rakkaudessaan luonut. Minusta tuskin olisi kuvatun sillan rakentajaksi, mutta kun olen lähellä Jeesusta ja näkymättömät ovat minulle todellisempia kuin näkyvät, tahtoisin osata rakentaa sillan. Sillan tuon kaltaisen. Rakkauden sillan kyynellillä voidellun.

Herrani ja Vapahtajani puhdista sinä minun sydämeni ja mieleni, anna katseeni olla aina ylöspäin Sinuun. Käännä omat kasvosi minun puoleeni ja kirkasta itsesi sillä kirkkaudella joka sinulla ainoalla on. Valaise sieluni niin että näen koko totuuden itsestäni, Jumalastani ja lähimmäisestäni. Siunaa koko maailmaa. Herra siunaa koko maailmaa.

Mainokset

2 thoughts on “Ja Jumala sanoi

  1. Kiitos Tuulikki. Kaarisilta on sellainen runo, josta löytää joka kerralla jotakin uutta.
    Jeesus oli ja on Mestari näkemään Raamatun keromuksissa ihmisen kunkin omassa totuudessa, sellaisena kuin ihminen oli ja samalla rakkaudellisesti. Ja Hän kohtasi ja kohtaa yksilötasolla edelleen.

    Tykkää

  2. Totta Virpi. Kaarisilta on yksi niistä runoista jotka ovat vuosikymmeniä mukanani kulkeneet ja aina se puhuttelee! Ja Herra hoitaa juuri noin, kohtaamalla henkilökohtaisesti. Hyvää tekee myös ystävien kohtaaminen tällä tasolla, ymmärryksen ja kannustuksen. Kiitos Virpi.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s