Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Ihmeellinen hyvyys

21 kommenttia

Viime aikoina olen toistuvasti ajatellut niitä Raamatun kohtia joissa sanotaan ”Jeesuksen kävi heitä sääliksi”.
Kuuluuko, mielestäsi rakkauden yhteyteen sääli?
Entinen mieheni sanoi usein halveksien että ”sääli on sairautta” kuten myös että ”vain heikot tarvitsevat uskoa”, siis uskoa Jumalaan. No, voihan sen näinkin käsittää.

Myönnän olevani ihmisenä heikko, mutta minä tunnen Hänet joka on Vahva. Vahvuudestaan ja Kaikkivaltiudestaan huolimatta Hän sanoo moneen kertaan sanassaan tunteneensa sääliä ihmisiä kohtaan. Sellaisessakin tilaisuudessa jossa ihmiset tuhansin olivat lähteneet Häntä seuraamaan ja huomasivat olevansa eväittä ja nälissään. Hän tunsi sääliä myös sairaita kohtaan niin ettei jättänyt heitä, ei edes riivattuja, oman onnensa nojaan vaan yksinkertaisesti paransi heidät. Hänessä asui ihmeellinen hyvyys! Hyvyys jonka kaltaista ei maailma tunne, eivätkä hänen omansakaan pysty sitä niin syvästi käsittämään kuin hänen kaltaisensa hyvyys on. Koskaan ei tule enää maanpäälle sellaista hyvyyttä jota Hän edusti, muutoin kuin Hänen paluussaan. Hän tekee edelleenkin hyvää ja uudistavaa sielläkin missä ei luulisi, eikä uskoisi.

En mielelläni ollenkaan palaisi menneisiin, koska ne ovat takanapäin ja joka auraan tarttuu sen ei pidä kääntyä katsomaan taakseen. Tosin tällä sanomalla on syvempi merkitys kuin mihin nyt hetkeksi palaan. Ehdin lukea Ilkan blogiin tulleen ikävän kommentin ja se pahoitti mieleni. Ajattelin sitä, mutta en ehtinyt vastakommentoida, eikä ehkä olisi ollut viisastakaan, ymmärsin Ilkan sen itsekin hoitavan parhaalla tavallaan, mutta. Jos erään amerikkalaisen kokouksessa joku todella parantui tai löysi sieltä ikuisesti Elävän Jumalan, Jeesuksessa Kristuksessa, niin. – Voisiko ajatella että samoin kuin Herramme, täällä vaeltaessaan, oli kaikenlaisten ihmisten keskellä jopa riivattujen, erilaisten henkien vallassa olevien, valheprofeettojen jne. Hän olisi voinut tuollakin areenalla sittenkin olla, vain sen tähden että Hän säälii ihmistä! Hänen on rakkaus, Hänen on hyvyys, Hänen on ihmeet ja Hän On!
Itsekin tunsin syvää sääliä niitä ihmisiä kohtaan jotka kaiken toivottomuutensa ja kaipuunsa vallassa ja ajamana lähtivät ihmettä etsimään.
Miksei sitten Jeesus?!

Virpin viimeisin blogin eräs kommentti rohkaisi.
Ajattelin kuinka suurta Jumalan hyvyyttä on sekin että me kaikki olemme saaneet jo syntymässämme erilaisia lahjoja. Eikä mitenkään sattumalta, koska sellaisia ei edes ole, sattumia. Vaan siksi että Hän itse voisi ottaa ne käyttöönsä ja tehdä niistä palvelun välineitä Jumalan Valtakunnan rakentamiseksi. Hän tekee koko ajan ruokkimisihmettään, meidän niin pienten ja vajaitten ihmistensä kautta. Voi kuinka se murtaakaan! Me saamme rohkeudella ”käydä armoistuimen eteen” ja ottaa vähäisetkin lahjamme luottavaisesti käyttöömme ja pyytää että Isä tekisi niistä kyllin ruokaa kaikille jotka nälissään ovat. Yksi yhdellä, toinen toisella tavalla. Ei ole erotusta lahjojen laadulla eikä tehdyllä työn määrällä tai päivän pituudella (Matt.20) Loppuunsa asti Jeesuskin teki hyvää, aivan viimeiseen hengenvetoonsa!
–  Oi Jumalan karitsa, joka pois otat maailman synnin, armahda meitä. Sääli ja armahda ettemme katsoisi ihmisten ulkonäköön, emme näkisi sitä minkä luonnollisilla silmillämme näemme, vaan saisimme nähdä syvemmälle, hyvyyden silmälasien läpi. Tekisimme sen minkä voimme, emme halveksisi omaa leiviskäämme, vaan niin kun Jeesus kehottaa Matt. 14:15-20. Hän sanoo: ”Ei heidän tarvitse mihinkään mennä. Antakaa te heille syötävää”! Oi!

Tiedän että toistan itseäni, mutta lohduttaudun sillä että niin tekee Sanakin. Alusta loppuun, eri varioin, sanoma Raamatussa on sama, muuttumaton Jumalan Pyhä Sana. Tietenkin se on kokonaan toinen asia, mutta ”sydämen kyllyydestä suu puhuu” – kömpelöt sormet kirjoittaa sanoja joita sydän tuottaa. :) Minulla on soinut monta päivää mielessäni laulu:
1. Katso Kristus kadulla kulkee ja hän kurjinta tervehtää Hän ohi ei kiirehdikään vaan juttelemaan jää. Ja katso nyt mitenkä kätensä arpisen ja siihen suo tarttua käden, heikon syntisen ihmisen.2. ”Kansanjoukko ohi vain kulkee. Joku taaksensa vilkaisee, ja ivaten toiset nauraa ja joku aattelee: Ei ansaitse tuo kurja syntinen noin valtavaa rakkauttaan. On tuollainen huomaavaisuus ihan turhaa tuhlausta.
3. Vaan he eivät käsitä lainkaan mitä kadulla tapahtuu. Käsi heikko kun Herran puoleen jo hiljaa ojentuu. He eivät nyt käsitä syvyyttä, ei voimaa sen rakkauden, mi koskaan ei saata käydä ohi kärsivän syntisen.

Kun nyt yritin koota ydintä kaikesta mikä sielussani soi, tuli toinenkin laulu mieleeni ja lopuksi vielä sekin….

Suo mulle Jeesus mielesi laatu, pyyntöni hartain kuule nyt tää. Toiveeni maiset rauetkoot kaikki, Kuvasi kun vain jäljelle jää
Tahtoisin olla sääliä täynnä, niin kuin Sä Jeesus Herrani mun.  Anteeksi annoit, langenneet nostit avuksi riensit ahdistetun.
Tahtoisin olla hengessä nöyrä, niin kuin Sä Jeesus, Herrani mun. Että mä voisin alttiina aina lahjani antaa käyttöösi Su
n.
Tahtoisin olla niin kuin Sä Jeesus, suo mulle Henki rakkauden, niin että muita auttaa mä voisin. Lievittää tuskaa kärsivien.
Ei menestysteologiaa vaan elämän joittenkin kokemusten ja aikojen tuomaa syvää kaipuuta Jumalan hyvyyden puoleen ja saadakseni Valoa sisimpääni ja nähdä sen Kirkkauden mikä Taivaallisissa on. Kiitos, ystävät jos jaksatte muistaa iltarukouksissanne, minäkin lupaan muistaa kaikkia rakkaita kaikkialla :) Herran hyvään haltuun ja Isän sydämelle!

 

Advertisements

21 thoughts on “Ihmeellinen hyvyys

  1. ”Ja nähdessään kansanjoukot hänen tuli heitä sääli, kun he olivat nääntyneet ja hyljätyt niinkuin lampaat, joilla ei ole paimenta.”
    Tässä kohden sana sääli on kreikaksi ’esplankhnisthe’ joka tarkoittaa jossakin syvällä (sisäelimissä asti) olevaa aitoa tunnetta. Jeesus samaistui heikkoihin ja sairaisiin, syvää empatiaa.

    Liked by 1 henkilö

  2. Jeesus rakastaa hengellisesti ja fyysisesti köyhiä, hän rakastaa nähdä lastensa jakavan omastaan, joten ei ihme, että hän iloitsee aivan erityisesti silloin, kun köyhistä köyhimmät antavat omastaan. Niin kuin lesken ropo. Tässä vähästä jakamisen ihmeessä taivasten valtakunta murtautuu maan päälle. Toki myös paljostaan on lupa antaa.

    Kiitos koskettavasta tekstistä, Tuulikki.

    Liked by 1 henkilö

    • Ilkka. Mitä sanoisin. Kiitos on pieni sana Sinulle annettavaksi, mutta tännepäin sanottuna se merkitsee enemmän kuin osaan sanoa, se herkistää. Saan kokea tuon Jeesuksen syvän rakkauden niin murtavana nyt juuri! Kiitos!

      Tykkää

  3. Tästä kypsästä tekstistäsi tuli mieleeni tuolla kirjahyllyssämme oleva kirja, jossa pikku Anna kulkee enkelin kanssa. Siinä Anna kohtaa enkelin ja saa häneltä käyttöönsä Rakkauden silmälasit. Sellaiset, joiden kautta näkee, kuinka Jeesus meitä katsoo: totuus ja armo ja rakkaus linsseinä.
    Muistan tuosta kirjasta sen verran, että tyttönen laittaessaan Rakkauden silmälasit päähänsä, uskaltaa kohdata sellaisiakin, jotka ilman laseja näyttävät vahvoilta ja vihaisilta, mutta lasien läpi pelokkailta ja yksinäisiltä. Mitähän sitä kokisikaan, jos Jeesuksen silmin taitaisi katsoa?

    Kiitos Tuulikki evankeliumista.Hyvyyden evankeliumista.

    Liked by 2 people

    • Virpi. Kiitos!
      Tuota kirjaa en tunnekaan? Olet varmaan lukenut sitä lapsillesi, kaunis tarina. Emme taida ihmisinä savisilmin Jeesuksen silmin katsoa, mutta ehkä sitten joskus?

      Jotenkin tänään on itkettänyt ja blogiakin itkien kirjoitin. Sitten nämä ihanat palautteet lisäsivät veden määrää :) ? Hyvä ja paha kohdataan päivittäin ja se pahempi on kova äänisempi. Onneksi tiedämme että pahan ääni on vain ajallista, hyvän iankaikkista!

      Tuon Heikki K:n valitsema raamatunjae oli kuin piste iin päälle. Olen ajatellut jo usean päivän ajan kaikkia niitä jotka todellakin ovat kuin nääntyneet ja hyljätyt lampaat ilman paimenta ja sitten hädissään uskovat hänet löytävänsä menemällä mihin sattuu kun eivät tiedä oikeaa suuntaa eksyksissä ollessaan.

      Kuinka paljon hyvää voisikaan kirkkommekin tehdä kun sen sanoma olisi kirkas ja selkeä. Jossa olisi sekä laki että armo ihmisien ymmärryksen avartamiseksi.
      Niille jotka ovat eksyksissä pitäisi alkaa kertoa aasta alkaen mistä on kysymys, heidät pitäisi opettaa lukemaan, että lampaat löytäisivät todellisen paimenensa laitumineen.

      Tuo viimeisin kappaleeni taitaa olla vähän huonosti kirjoitettu. Eilen pyysin tyttäreltä että poikkeuksellisesti rukoilisimme myös sitä että käteni paranisivat sillä ne ovat kuin ennen leikkausta ja olen ollut alamaissa. Tytär pyysi hyvin kauniisti että Jumala, Jeesuksen nimessä, kuulisi rukouksemme käsieni tervehtymisen puolesta sanoen mm. että ”äiti voisi tehdä Jumalan Valtakunnan työtä käsillään niin kuin on tehnyt tähänkin asti”… Tapahtukoon niin jos Jumala sen hyväksi näkee.

      Liked by 2 people

      • Yhdyn teidän rukoukseen.

        Liked by 1 henkilö

        • Kiitos Virpi. Onhan meillä lupaus, mitä yhdessä sovimme anovamme se meille annettaisiin. Minulla vaan ei ole vahvaa uskoa, mutta sitä enemmän toivon ja todella haluaisin tämän polton käsistäni loppuvan, kipulääkkeet ei auta. Herra armahda.
          Siunaa Herra esirukoilijoita! Jeesuksen nimessä aamen.

          Tykkää

  4. Raamattu sanoo ,että Jeesus oli se hyvä paimen joka antoi henkenä lampaitten edestä ja hän on meidän parantajamme ja täynnä Jumala armoa ja totuutta ja iisautta ja ja rakkautta ja säälin tunteita meitä ihmisiä kohtaan meidän vajavaisuuksien ja monen ahdistuksen keskellä hän on antanut meille Pyhän Hengen olemaan meidän kanssa aina ,kiitos ja siunausta,keijo

    Liked by 2 people

    • Kiitos Keijo
      Näinhän se on. Ilman Jeesusta ja hänen lähettämäänsä Pyhää Henkeä elämä olisi vielä paljon vaikeampaa kuin nyt on.
      Ajattelin eilen että omat vaivani ja vastukseni ovat pieniä siihen verrattuna miten paljon erilaista tuskaa ja jopa kuolemaa on maailmalla. Sotia ja leirejä joihin kotoaan pakoon joutuneet sullotaan vailla normaalin elämän mahdollisuuksia.
      Kiitetään Jumalaa että meillä täällä pohjoisessa on vielä kaikki niin hyvin ja rukoillaan kärsivien ja vainottujen ihmisten puolesta.
      Jeesus kanssasi Keijo!

      Tykkää

  5. Olen varma että käännöksessä kuuluisi käyttää sanaa myötätunto tai armo, katsoi mielenkiinnolla nykysuomen sanakirjan määritelmän säälille, koska itseni se kutistaa vielä pienemmäksi, joten en halua ystäväpiiriini tuota ilmausta. Virpi kirjoitti tästä joku aika sitten ja siitä saakka olen miettinyt tuta sanaa ja sen merkityksiä.

    SÄÄLI:

    vars. toisen ihmisen mielipahaan, suruun, kärsimykseen, onnettomuuteen tms. kohdistuva osanoton tunne, myötätunto(isuus). esim. Tuntea sääliä jotakuta kohtaan. Minun on häntä sääli. Minun tulee tai käy häntä sääli, käy häntä sääliksi.

    Tehdä jotakin säälistä. Nälkäisen lapsen kuva herätti jokaisessa sääliä. Hänessä heräsi sääli miestä kohtaan. Itsesääli.
    Alentuvaa, halveksivaa tai vaivautunutta suhtautumista ilmaisemassa. esim. Hänen selittely-yrityksensä saivat osakseen lähinnä sääliä.
    pahoittelevissa ilmauksissa: vahinko, harmi, harmillista, surullista, murheellista, valitettavaa. esim. On sääli kaataa noin komeita puita. Sääli, ettei hän päässyt mukaan.
    sääli

    substantiivi on ainut muoto, miten sana sopii Jeesuksen persoonallisuuteen. Verbinä ei mitenkään. Substantiivina se tarkoittaa toisen olennon kärsimyksen tai mielipahan herättämää myötätuntoä, joten voisi olla jo käännösvaiheessa myötätunto, armo, empatia tai muu, ei niin harhaanjohtava ilmaisumuoto.

    Alkuperä
    slaavilainen (puola, venäjä); sukulaissanat pohjoissaame sallu, venäjä zhal’. Englanniksi pity

    Taivutus
    yks. nom. sääli
    yks. gen. säälin
    yks. part. sääliä
    yks. ill. sääliin
    mon. gen. säälien
    mon. part. säälejä
    mon. ill. sääleihin

    Voitte sääliä että tämänkin vaivan näin aiheesta. Tack.

    Tykkää

  6. Katri. Taitaa olla niin että kukin kokee tuon sanan sääli omalla tavallaan. Minulle se merkitsee niin suurta myötätuntoa ettei sitä mikään sana pysty kuvaamaan. Siihen liittyy mielestäni, syvää sydämen suruakin ihmisten kärsimystä kohtaan. Minulle se ei ole ollut ylhäältä alaspäin katsomista, vaikka monet esim. vammaiset eivät pidä omalla kohdallaan sääli sanasta koska kokevat sen niin että ihmiset ikään kuin pitävät vammaista ihmistä säälittävänä. Sitä me emme ole. Emme todellakaan.
    Näin vaan kiireessä lyhyesti. Hyvää päivänjatkoa.

    Tykkää

  7. Jumalan rauhaa Tuulikki. Tuo on ihan niinkuin minäkin asian olen aiemmin ajatellut,
    mutta olen huomanut itsessäni myös tätä toisenlaista sääliä.
    Nimittäin omavanhurskautta suomeksi.

    Tykkää

    • Jumalan rauhaa sinullekin Katri!
      Ensimmäinen kommenttisi laittoi minut pohtimaan niin että teki mieleni kirjoittaa uusi blogi tästä säälistä. Mutta pitänee vähän jarrutella kun aloin tutkia Raamattua ja käsitin että niin syvälle en pääse asiassa kuin tahtoisin.
      Näissä kommenteissa Lenan ja Heikin syvälliset sääli sanan selitykset minua koskettivat kovasti.
      Päädyin ajattelemaan Jumalaa! Luomisesta lähtien. Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa Jumala katuu luoneensa ihmisen koska tekomme olivat ”kauttaaltaan pahat” 1.Moos.6:5-6. Oli kuitenkin yksi Nooa joka oli Jumalan mieleinen ja kertomuksen tunnemme. Olemme siis olemassa.

      Olen miettinyt miksi Jumala päätti luoda ihmisen koska tiesi tämän lankeavan? Tosin Hän myös aivan alussa tiesi myöskin tahtovansa luomansa pelastaa, ja valmisti pelastuksen. Tässä kohdassa minua liikuttaa esim. Joh. 3:16-17. Tämän me usein luemme vain ulkolukuna mutta sen syvällisempi ajatteleminen laittaa itkemään.

      Tästä johduin ajattelemaan sitä suunnattoman suurta rakkautta, myötätuntoa, sääliä, empatiaa, surua, murhetta jne. jota Jumalan on täytynyt tuntea sekä meitä ihmisiä että poikaansa kohtaan uhratessaan Hänet ihmisten tähden. Hän rakastaa meitä. Mehän ansaitsisimme kuoleman syntiemme tähden, mutta.

      EHKÄ, siis – ehkä……
      Jumalan tunteneen sanomatonta sääliä luotujaan kohtaan koska Hän tiesi mihin kauheuteen synti maailman saattaa ja silti Hän antoi meille mahdollisuuden, koska tämä hetken kestävä ahdinkomme täällä ei ole mitenkään mitattavissa siihen iloon, Hänen Valtakunnassaan, johon lopulta tulemme pääsemään.
      Ajattelen että sääli jota Jumala tunsi on sellaista mille ei löydy minkäänlaista sanaa täällä maanpäällä. Samaa sääliä, syvää myötäelämistä ja sisäistä tuskaa Jeesus tunsi kohdatessaan kärsiviä.

      Sääli on monimerkityksinen sana, niin pahassa kuin hyvässäkin tarkoituksessa. Mutta minä tunnistan tuon Heikin ja Lenan kuvaaman säälin. Sääli on ihmisessä jossain syvällä, siinä sisäisessä osassa ihmistä, jossa Pyhä Henki meissä vaikuttavana asuu. Mutta sääli voi olla myös sellaista suojelevaa sääliä jota Lena kuvaa kohduksi. Sanotaanhan Raamatussa niinkin että Jumala tahtoisi koota meidät siipiensä suojaan kuin lintuemo poikasensa. Voi kuinka meitä rakastetaankaan, se on käsittämätöntä ja murtavaa.

      Yritän ymmärtää mitä tarkoitat omavanhurskauden säälillä? Se ei ainakaan vielä avautunut? Kiitos kommenteistasi.

      Tykkää

  8. Nämä minun kommenttini ovat muodostuneet ihan omasta ajattelusta ja noin puoli vuotta sitten olleesta kirjoituksesta, mikä sai minut ajattelemaan tätä sanaa. Siis ihan vain sanana ja vaikuttavuutta.

    Kirjoituksesihan oli hyvä ja minä pystyn täysin samaistumaan niihin tunteisiin mitä kuvailet edellä.
    Eilen viimeksi, kun Israelilainen kymmenen lapsen isä sanoi, että heillä ei ole kotia tmv. tunsin sääliä. Ajattelin sitä samaaa Jumalan rakkautta ( Joh 3 :16) ja olisi tehnyt mieli huutaa, että kääntykää nyt jo hyvänen aika oikean Jumalanne puoleen, että nuo vaikeudet loppuisivat, mutta ei voi kuin rukoilla, että hekin tajuaisivat sen.

    Tarkoittamaani sääliä saatan tuntea nähdessäni esim. alkoholistin tai paatuneen rikollisen kurjana ja riutuneena. Silloin lakkaan näkemästä sitä että hän on ihminen, jonka puolesta on myös uhri annettu. Oma paremmuuden tunne nousee nopeammin esiin ja säälin vain sitä tilaa mihin ovat ajautuneet. En pysty samaan kuin Jeesus, koska omavanhurskauteni estää sen ja olen syntinen.

    Toisaalta luonani kävi pari Jehovan todistajaa ja tunsin sääliä. Säälin sitä omavanhurskautta mikä heidän ajattelussaan on. Mielipiteistä kävi ihan selkeästi esiin, että heiltä puuttuu synnintunto ja juuri kirjoittamasi asian syvällisen merkityksen tajuaminen. Olin säälini kanssa genetiivissä.

    En ole kielinero, mutta hiukan selvennän mitä tässä tarkoitan. Voi olla sekava, mutta nämä olivat tosiaan omia ajatuksia ja täysin tajuan sinun hienon kirjoituksen merkityksen ja kuinka asiat kuuluisivat olla ja ovat.

    Liked by 2 people

    • Kiitos Katri! :) Omia pohdintojahan nämä minunkin ovat, täysin, ja usein mietin uskallanko niitä edes kirjoittaa, mutta onneksi tämä meidän blogitaivas on niin hyvä ettei täällä tarvitse olla muuta kuin on! Minun mielestäni on erinomaista että blogeja kommentoidaan siinä oppii ja avartuu itsekin!!!

      Hieno ja kaunis selitys sinulta, kun emme tunne on hyvä vastata kun toinen kysyy. Nyt asia on helppo ymmärtää tuon omavanhurskaudenkin osalta. Helpostihan tuollaisiakin ajatuksia ja tunteita tulee, ja kyllähän siinä saa omantuntonsa kanssa anteeksi pyydellä. Vaikea minunkaan on pihani röyhkeitä juoppoja armollisesti ajatella kun oikein rehvakkaasti rehennellen metelöivät ja häiritsevät muita naapureita, ja kerta toisensa jälkeen, vuodesta vuoteen. Eivät he tunnu tarvitsevan apua elämäänsä, mutta kun koskaan ei voi tietää millainen tausta kunkin elämällä on ollut, eli miksi Jeppe juo?

      Jumalan sydämen laatua me tarvitsisimme, mutta ”Hän muistaa mitä tekoa olemme, Hän muistaa meidät tomuksi”. Ei se kuitenkaan puolustus ole, rukoilla saa kyllä paljon että ´”liha” kuolettuisi. Ei auta muu kuin turvautua Jumalan armoon.

      Lopuksi, olen myös sitä mieltä että omat kärsimykset opettavat armollisuutta/laupeutta ja todellista samaistumisen tuomaa myötäelämistä, siltä osin kuin niistä omaa kokemusta on kertynyt. Kärsimyksilläkin siis on tarkoituksensa. Pelkkä empatia ei riitä, ihminen voi oikeasti ymmärtää vain sen verran kuin on ollut samassa tilanteessa itse.
      Jaakobin kirjeessä ovat kalliit ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoiset sanat jakeissa 2-5.
      Siunausta ja Pyhän Hengen osallisuutta elämääsi Katri. Tuot tänne ”taivaalle” todellista piristystä kommenteillasi, kiitos siitä :) !

      Liked by 1 henkilö

  9. Kiitos Tuulikki ja siunausta hyvin kirjoitit tuonkin.

    Tykkää

  10. Teillä on täällä hyvä jutuhetki menossa :).
    Tuulikki kirjoitti”Ajattelen että sääli jota Jumala tunsi on sellaista mille ei löydy minkäänlaista sanaa täällä maanpäällä. Samaa sääliä, syvää myötäelämistä ja sisäistä tuskaa Jeesus tunsi kohdatessaan kärsiviä.” Ajattelen myös, että tuo on sanoinkuvaamatonta. Jeesuksen ja Hänen jalkojaan pesevän naisen kertomuksessa koskettaa juuri tuo: Jeesus, totuus, tiesi kaiken, synnyt syvät tästä sisarestamme. Hän näki naisen.

    Katselin illalla yleareenasta dokumentin filippiiniläisistä lapsista, joita hyljeksitään, koska heidän äitinsä ovat olleet tai ovat ns.baarityttöjä ja isät seksituristeja. Ohjelmassa oli pieni 8v. tyttönen, joka purki tuntojaan siitä, mitä hän tuntemattomalta isältää toivoisi ja nuori aikuinen, joka oli tullut kaikkien, äitinsäkin, hylkäämäksi syntyperänsä vuoksi. Heidän puheenvuoronsa kuohutti sisikuntaani niin,että tämän Tuulikin tekstin äärelle tulin uudestaan. Näille ohjelman lapsille ja nuorille ihme olisi se, että heidät tunnustettaisiin lapsiksi ja hyväksyttäisiin yhteisöön nimittelemättä.

    Tykkää

  11. Virpi. Kommenttisi koskettaa sitä kohtaa sisimmässäni jossa Pyhä Henki murehtii kaikkea sitä kärsimystä mitä ihmiset toisilleen aiheuttavat. Ihmettelen kuinka kauan Jumala kestää katsella tätä kaikkea antaen armon ajan jatkua!? Sattuu tuo mitä kerroit noista lapsista ja nuorista, sattuu todella.

    Hienosti sanot tuon että Jeesus n ä k i naisen!!! Kuinka hartaasti me kaikki tahtoisimme tulla nähdyksi sellaisina kuin olemme ja täysin hyväksytyksi. Jos tuntisi itsensä hyväksytyksi perustuksiaan myöten se parantaisi kaikki haavat. Toivon tuo että olemme menossa sitä kohti Jumalan armosta.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s