Mikael Jungnerista kertova juttu Kotimaa-lehdessä oli kiinnostava. En ole aikaisemmin ollut kiinnnostunut Jungnerista, koska en muutenkaan seuraa julkisuuden henkilöiden elämää. Merkittävämpää varmaan on se mitä hän on työkseen tehnyt, mutta en usko että hänen todelliset saavutuksensa olisivat löydettävissä lööpeistä.
Olli Valtonen vei Jungnerin saarnatuoliin. Se on merkittävää jo pelkästään siksi, että pöntössä harvoin on ketään muita kuin pappeja, Konsepti vaikuttaa hyvältä. Pappi jolla on sanottavaa tuo messuun sanavalmiin ihmisen, jolla on oikeasti sanottavaa. Se sinällään ei vielä tarkoita sitä että lopputulos olisi hyvä mutta mahdollisuudet ovat olemassa. Loppu on Herrassa!
Kun luin jutun, Jungner vaikutti aidolta ihmiseltä, tavalliselta, taustastaan huolimatta vaiko juuri siksi? En tiedä. Pitäsi tuntea mies, jotta voisi vastata. Olemme suurinpiirtein saman ikäisiä mutta kokemusmaailmaltamme aivan eri planeetoilta.
Hän puhuu epäuskosta ja Jumalan etsimisestä hyvin rehellisesti. Jäin miettimään seuraavaa ajatusta, jonka hän esittää. –Oikeammalta tuntuu epäillä ja lähestyä Jumalaa toivon ja rakkauden kautta. Jumalaa kohti on useita teitä. Usko on tie ulkoapäin esimerkiksi raamatun ohjeiden viitoittamana. Rakkauden ja toivontie nousevat sisältäpäin. Hän jatkaa että kyse ei ole omasta pelastuksesta vaan siitä että maailmassa on hyvyyttä ja Jumala. Rakkauteen ja kasvuun liittyy ajatus armosta, jonka löytää itsestään ja sitä voi jakaa muille. Tuo ajatuksen takia päädyin kirjoittamaan aiheesta.
Jungner puhuu myös uskosta joka väheksyy ymmärtämistä, hän ei pidä sitä oikeana. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Jos kauppaamme uskoa joka ei ymmärrä ihmisen epäuskoa ja heikkoutta tai elämää, emme puhu enää uskosta vaan uskonnollisuudesta. Ihminen on olento joka tahtoo ymmärtää.
Mutta miksi minulle nousee kokoajan mieleen eräs Savon sydämestä aikoinaan Keski-Suomeen hiihtänyt mies ja seppä jonka luo hän hiihti. Ukko-Paavo joka etsi todellista Jeesusta ja todellista uskoa. Seppä kertoi Paavolle Kristuksen sisäisestä tuntemisesta, armosta ja rakkaudesta.
Usko…en pysty synnyttämään sitä itse. Itseasiassa Jungnerin ajattelu tuntuu tutulta, jos yritän itse päätellä uskoakko vaiko ei, järkeilyni ei vahvista mitään, aina löytyy jokin vastaselitys. Mutta kun katson sitä mitä sydämeni todistaa ja muistan sen mitä Jumala on tehnyt elämässäni, niin minä uskon. Uskoni tulee Hengestä joka on minussa. Hengestä jonka johdatuksessa elän.
Elämässäni on tietyt hetket jolloin olen vastannut kyllä Jumalan kutsuun. Ne ovat tietoisia vastauksia ja ojentautumista Jumalan kasvojen eteen. Viimeisimmät ovat olleet Pietarin askeleita veneestä veteen, aluksi pinnalla ja sen jälkeen Kristuksen kädessä riippuen enemmän tai vähemmän. Raamattu ei kerro yrittikö Pietari myöhemmin kävellä veden päällä mutta muuta hän kyllä teki 🙂
Jungner puhuu ylpeydestä ja se kolahti myös meikäläiseen. Minäkin koen ylpeyttä auttamisesta. Ihailen jaloja ihmisiä ja jaloja tekoja. Jalous on Jumalan antama lahja. Taito ja kyky joka hyödyttää muita ihmisiä. Kun katson ympärilleni näen jaloutta melkein joka paikassa, Vähiten sitä näkyy kuitenkin seurakunnan piirissä. Miksikö sanon näin. Jos suomalaisista 75 % kuuluu kirkkoon ja jalot teot ovat ulkoistettu seurakunnan diakonille ja muutamalle ihanalle vapaaehtoiselle. Kaikki kunnia heille mutta ei se kovin jaloa kuvaa anna meistä muista Kristityistä…
Jeesus ei ollut mikään uskon kauppamies vaan hän oli parantaja, hän kulki sinne minne Isä häntä ohjasi ja hoiti vastaantulevia ihmisiä, kutakin sillä tavalla kuin kullekin ihmiselle oli parasta. Ihmiset eivät uskoneet häneen yksin hänen puheidensa takia vaan siksi että hänessä oli Voima ja Jumalan Henki. Hän paransi ja eheytti ihmisiä ja hänestä loisti ulos rakkaus ja toivo. Hän tuoksui vapaudelta joka ihmisiltä puuttui. Siksi ihmiset uskoivat häneen kun hän sanoi: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko tämän?”
Siksi ymmärrän kun Mikaelia pelottaa jos uskoon liittyy totaalisen antautumiseen vaatimus. Jos vaatimus tulee ulkoapäin ja siitä puuttuu vapauden tuoksu, on kyse jostain muusta kuin uskosta. On kyse uskonnollisuudesta ja perinteistä joita me uskovat olemme luoneet ympärillemme. Ummehtuneesta sisäilmasta, joka syntyy siitä kun ovet ovat olleet kiinni liian kauan.
Iloitsen jutun viimeisitä sanoista; Erikoista oli, että yhdessä hetkessä oltiin ensin kovin hengellisiä ja heti perään naurettiin. En ole aikaisemmin törmännyt tuollaiseen hengellisyyden ja mutkattomuuden yhtälöön aikaisemmin. Jospa tällainen mutkattomuus lisääntyisi Kristittyjen keskuudessa ja meistä näkysi ulos toivo ja rakkaus joka nousee Kristuksesta joka asuu sydämessämme.
kiitos Kotimaa-lehdelle ja Mäkelän Lauralle hyvästä jutusta
16/02/2013 17:10
Ja kiitos sinulle Tapio kun jaoit tämän. Tässä on taas paljon syvällistä asiaa pohdittavaksi!
Todellista hyvää sanomaa!
TykkääTykkää
16/02/2013 18:30
harvoin tartun moiseen mut tää vaan jäi mielen päälle. Korjasin lukihäiriöni nimisyltynkin 😀 kun sain ystävältä viestin. En todellakaan näe aina virheitäni nyt Jungnerista oli tullut Junger.
TykkääTykkää
16/02/2013 19:20
Jungner puhuu myös uskosta joka väheksyy ymmärtämistä, hän ei pidä sitä oikeana. Olen hänen kanssaan samaa mieltä. Jos kauppaamme uskoa joka ei ymmärrä ihmisen epäuskoa ja heikkoutta tai elämää, emme puhu enää uskosta vaan uskonnollisuudesta. Ihminen on olento joka tahtoo ymmärtää.
Peukutan tuota ajatustasi,sillä joskus minua häiritsee meissä uskovissa se, että jotenkin kutistamme Jumalan sellaiseksi,että hys,hys hiljaa,ei saa yhtään nyt kyseenalaistaa ta pähkäillä ja kuitenkin esim Malakian kirjab kymmenyskohdassa Jumala kehoittaa jopa koettelemaan itseään.
TykkääTykkää
19/02/2013 00:43
”Ihminen on olento joka tahtoo ymmärtää.” Olen muutaman kerran esittänyt pastoreille itselleni tärkeän kysymyksen, johon olen halunnut löytää vastauksen. Minulle on sanuttu: Tämä asia ei ole uskon tai pelastuksen kannalta olennainen. Piste.
Tällainen ylhäältä päin tuleva ’tiedonanto’ siitä, mikä on olennaista ja mikä ei, mikä on hyvä kysymys ja mikä ei, toimii valitettavan huonosti. Se ei kannusta ihmisiä kyselemään, vaan sen sijaan ripustausumaan ulkoa tuleviin valmiisiin vastauksiin, luottamaan maallisen auktoriteetin sanaan siitä, mikä on tärkeää.
TykkääTykkää
19/02/2013 08:10
Oma kokemukseni on että vaikka moni asia ei ole oman pelastuksen kannalta tärkeää saattaa se silti olla koko Jumalanvaltakunnan työn kannalta olennainen asia. Minua häritsee valtavasti tällä hetkellä tämä yksilökeskeinen ajattelu joka kiedotaan tuohon armo- nimiseen lahjapakettiin. Armo on evankeliumin ydin mutta se on samalla polttoainetta moneen muuhun tärkeään asiaan jota evankeliumin eteenpäin vieminen tarvitsee.
TykkääTykkää
19/02/2013 12:30
Voisko olla niinkin etteivät ne, joilta kysytään, ehkä itsekään tiedä vastausta, 😉 tai mikä vielä pahempaa, eivät uskalla sitä sanoa?!
Minua tämä Ilkan esittämä asia inspiroi niin että saatan saada aikaseksi siihen liittyvää blogiakin. Mutta täytyy nyt vielä miettiä ja katsoa löytyykö aikaa.?
Jeesuksesta minulla on sellainen kuva että Hän vastasi vilpittömille kysyjille ( ja etsijöille) aina, ja niin yksinkertaisesti että kysyjät sen ymmärsivät. Laittaako tässä ihmisviisaus jo sidettä eli ”paulaa” niin että kohta ei kukaan enää tiedä mihin uskoa?
Voi olla ettei tätä pohdintaakaan tässä tarvittaisi, eikä se välttämättä asiaa yhtään paremmaksi tehnyt, mutta kunhan kannustan ja Tapion vastausta erityisesti!!
TykkääTykkää