Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Kelpaamattomien on Jumalan valtakunta

11 kommenttia

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMitä ihmettä tarkoittaa ”hengellisesti köyhät”? Hengellisesti köyhät aloittavat Vuorisaarnan autuaaksi julistamisen. Minulla on ollut vain tuumailuja, mitä tämmöinen köyhyys tarkoittaa.

Hengen uudistuksen kesäjuhlilla Ilkka Puhakka opetti Jesajasta ja selitti sanoja. Köyhät kummittelevat Jesajankin teksteistä. Köyhä ei ollut pelkästään rahaton tai jotenkin varaton. Puhakan selityksen mukaan köyhä oli täysin kelpaamaton.

Sovelsin siis oppimaani:
”Autuaita ovat hengellisesti kelpaamattomat, sillä heidän on Taivasten valtakunta.”

Jeesuksen julistus oli radikaali. Köyhä oli kelpaamaton, koska hän ei pitänyt sapattia eikä maksanut kymmenyksiä. Nämä olivat köyhyyden määritelmiä: kymmenykset ja sapatti. Puhakka toi esiin vielä jonkin kolmannenkin seikan, jota en saanut muistiin.

Koska Jeesus julisti, että Taivasten valtakunta on hengellisesti kelpaamattomien, minullakin on toivoa.

11 thoughts on “Kelpaamattomien on Jumalan valtakunta

  1. Radikaali Jeesuksen Vuorisaarnan avaus tosiaan on. Kuulijakunta oli siihen mennessä oppinut, että lainkirjainta tuli noudattaa, uhrit suorittaa jne. ja sitten Jeesus julistaa autuaiksi, Jumalan hyväksymiksi ne ,joilla ei ole antaa Jumalalle mitään.
    Jumalan köyhä. Mitä kaikkea se tosiaan on. Paavalin elämänkaari Kristuksessa tuo minusta esille tuota Jumalan köyhäksi tulemisen prosessia, kun farisealaisena mies oli omasta mielestään nuhteeton Jumalan edessä omien tekojensa kautta ja sitten ylösnousemususkovana hän oli sanojensa mukaan syntisistä suurin, mutta Jeesuksen voittama ja Hänen kauttaan ilossa ja rauhassa vaeltava mies.

    Tuo on kyllä valtava julistuksen kohta ottaa vastaan ja uskoa itselleen,kun kokee olevansa aivan kelpaamaton, kun sitä oikein alkaa tosissaan ajatella. Tässä tulee mieleen se, että ihmisluontomme taitaa olla sellainen,että osaamme ”pukeutua” jopa hengelliseen tekoköyhyyteen, mutta tämä autuaaksijulistamisen kohta ei taida tehdä loppujen lopuksi autuaaksi kuin sellaisen, joka on kulkenut Pyhän Hengen saattelemana sellaisen matkan, jossa ”Jeesus Kristus ,ole minulle armollinen ”on ainoa jäljelle jäänyt aito anomus. Siihen Jeesus tulee ja tekee kelpaavaksi.

    Liked by 2 people

  2. Ja se on kanssa hienoa, kun saa virkistyä toisen kirjoittamalla ”purolla”, kun omat ajatukset ovat elämäntilanteiden huolissa tms. kiinni ja kaikki tuntuu tukkoiselta. Tänne taivaalle aina tiensä kuitenkin löytää ja ilahtuu, kun on uusi teksti tai uusia kommentteja luettavana ja useinhan niistä elävöittyy ja inspiroituu :).
    Voisi sanoa, että autuaita ovat syystä tai toisesta tukkoon menneet, koska heidät aukaistaan. Joskus toisen ihmisen tekstinkin kautta Herra toimii.

    Liked by 3 people

  3. Tämä on iloa kun saamme kuulua Herralle ja nostetaan vielä hetken kuluttua ruhtinaitten rinnalle ja hyvää menestykseen Jumalan avulla ja hänen suosiolla ja voimaa riitttää mennä eteenpäin arvokkaana Jumalan omana Jeesuksen verellä ostetu ja pelastetu ja kun saa armon omistaa Pyhän Hengen lahjan ja voiman viisauden niin jo kiitättää ja rakkaus Herraan kasvaa päivitäin,kiitos ja siunausta,keijo

    Liked by 2 people

  4. Olen lukenut jostakin sellaisen selityksen, että autuasta on olla omassa hengessään köyhä, niin että voi täyttyä Jumalan Hengellä. (Omassa hengessään) rikkaillehan Jeesuksella ei ollut annettavaa.

    Pyhässä Hengessä ei kehoteta olemaan köyhiä, eihän?

    Liked by 3 people

  5. Jokin jäi takaraivoon nakertelemaan eilen, kun julkaisin blogin. Lena sen sitten sanoitti.
    Hengellinen.
    Blogi jäi puolitiehen. Köyhä on selitetty, mutta mitä tarkoittaa hengellinen.

    Pyhähengellinen, luulisin.
    Ihminen köyhä, Henki rikas. Ihminen vähän, Henki paljon.
    Ihminen Jumalan kuva, Henki Jumala.

    Liked by 1 henkilö

  6. Vanhan laulun sanoin:
    Luoksesi Herra saan tulla, nyt aivan tällaisena. Eihän kätkössä voi mitään olla, Sun eteesi saan vaipua. Ja vaikka sä näät kaiken heikkouden tään, olen pienoinen lammas paimenen. Sillä näin tullessaan, oppii sen tuntemaan, että aina sä mua rakastat.

    Herra, voin sinulle antaa kuormani, tuskani maan. Olet luvannut taakkani kantaa, ja auttaa ain vaeltamaan. Nyt pyydän mä vaan että kulkea saan Sinun kanssasi kautta tämän maan. Kaiken puolestain teit, synnit ristille veit. Sinussa elän nyt ainiaan!

    Liked by 2 people

  7. Minä kanssa ihastuin tuohon samaan Puhakan selitykseen. Miksi niitä sai syrjiä ?
    Siksi koska heillä ei ollut varaa pitää sapattia. Elääkseen sitten sapattinakin paimensivat uskonnollisten johtajien lampaita, että he voisivat pitää sapattia. He olivat roskasakkia.

    Tuli mieleen heti, että kummassako paikassa henki liikkui ? Noiden ylpeiden hyväksikäyttäjien sapatissa, jotka kiersivät lain tällä tavalla. Hengen mukaan he olisivat vapauttaneet paimenet sapatin ajan paimentamisesta. He saivat lakia kiertämällä vahvistuksen omasta hyvyydestään, mutta ei omantunnon pistoa sydämeensä sen kiertämisestä laillisesti. Siksi nuo jalanjäljet ovat hiekassa, missä asiat tehtiin rehellisesti, rehellisin perustein, eikä synagoogan portailla.

    Samaa sapattisotaa uskonnollisten ihmisten keskuuudessa käydään puhuttaessa nykyään uudestisyntymisestä. He ovat jo niin hyviä kaikin tavoin, ettei sinne käsitykset armosta sovi lainkaan, muutonkuin itse sovitettuihin kohtiin.

    Silti olisi hyvä hengellisesti, jos ihminen edes yhden päivän viikossa jättäisi hengellisille asioille.

    Liked by 1 henkilö

  8. Kiitos tästä evankeliumista! Toisenlaistakin, ei-evankeliumiakin, on tullut kuultua. Jumala siunatkoon teitä, blogitaivaan kirjoittajat ja myös niitä kaikkia ei-evankeliumin julistajia, jota ehkä kuitenkin evankeliumiksi kutsutaan!

    Liked by 1 henkilö

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.