Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Hoidetaan perhepiirissä 2/2

3 kommenttia

Isä Poika ja Pyhä Henki, luominen ja pelastussuunnitelma, syntiongelman ratkaisu, Jumalan ja ihmisen välinen suhde … Kukapa kuvittelisi osaavansa nämä aihepiirit pukea ymmärrettävään asuun ja jokseenkin yhtenäisenä kokonaisuutena. En minä ainakaan, mutta yritettävä on kun tuli luvattua. Toki näistä on kirjoitettu kautta ihmiskunnan historian, taitava löytää kyllä tekstejä. Tässä nyt on jotain matkalla omaan ajatteluun tarttunutta.

Luomiskertomuksen alkulehdiltä Jumala on keskusteleva ja monikossa puhuva. ”Tehkäämme ihminen…” (Jos lukeudut niihin jotka saavat luomisajattelusta lukot kiinni, toivon että voisit nähdä ajatuksen painopisteen siinä että tarkoitus on puhua kolminaisesta Jumalasta eikä nostattaa poteroasetelmia maailman synnystä.) Eli voi ihan hyvällä mielellä ajatella Jumalan olleen jo luomisesta kolminaisuudessaan läsnä. Isä, Poika ja Pyhä Henki siellä kommunikoivat ja tekivät yhdessä. ”…ja kaikki oli hyvää”

Uskon että pelastussuunnitelman suunnitelmat hahmoteltiin hyvin varhain. Asioita sattui ja tapahtui nopeassa tahdissa, ihminen karkotettiin paratiisista omaksi parhaakseen, sillä elämän puusta syöminen hyvän ja pahan tiedon puusta syömisen jälkeen yhdistettynä valehtelevan käärmeen kuunteluun olisi varmaankin johtanut seurauksiin, joita ihminen ei kyennyt käsittelemään.

Jeesuksen syntymän aikoihin kansalla oli vakiintuneet käytännöt hoitaa omaatuntoaan ja jumalasuhdettaan. Jeesus tuli täyttämään ne. Se mitä Jeesus edusti oli ennenkuulumatonta. Hän ravisteli kaikkia ihmisten valtarakennelmien pönkityksiä. Kuten ylimääräisten rahojen nyhtämistä, joita uskonnollinen eliitti harrasti köyhempien uhraamaan tulleiden kustannuksella temppelin esipihalla. Hän haastoi tuomitsijat tutkimaan omaa sydäntään ja heittämään ensimmäisen kiven, jos kokivat olevansa virheettömiä.

Miksi kristinuskoon sisältyy olennaisimpana osana Jeesuksen kidutus ja häpäisy ristillä? Millainen Isä Jumala sallii sen? Sellainen Jumala joka on kolminaisuudessaan itse kärsinyt tuon tuskan, sellainen Isä joka on kysynyt Pojaltaan: ”Suostutko”. Jeesuksesta ei voitaisi sanoa hänen käyneen läpi kaikki koettelemukset mitä ihmisen osalle voi tulla, jollei hän Getsemanessa olisi sanonut: ”Isä ota tämä malja minulta pois”. Lopulta hän vastasi: ”Tapahtukoon minulle niin kuin sinä tahdot.”

Mutta miksi ylipäätään koko kidutus? Osin siksi että Jeesuksen kuolemassa pahuus tyhjensi koko vihansa vimman Jeesuksen pilkkaamiseen, osin siksi että mikään ihmiskunnan tekemä pahuus ei ylitä sitä mikä tuli Jeesuksen osalle. Kuolema ei kuitenkaan pitänyt Jeesusta otteessaan. Pyhä Henki nosti hänet kuolleista. Se on ihme. Minä uskon tähän aivan täysillä. Todennäköisyys ruumiin varastamisesta, pelokkaiden opetuslasten rohkaistumisesta ihan tuosta vain omalla oivalluksellaan on liian paljon heikompi kuin ylösnousemuksen ihme, joka oli osa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen pelastussuunnitelmaa.

Jos Jeesus on siis kantanut harteillaan synnin pahuuden, vihollisuuden arvaamattomuuden, niin miksi meille ei kelpaisi olla Jeesuksen ystävä. Torjuntaa säestää pelon reunustama huonetaulu, joka sanoo, etten ole koskaan tehnyt mitään väärää. Enkä myös näin ollen tarvitse ketään rikkomusten sovittajaa. Koska eihän jumalaakaan lopulta ole. Jos olisi, olisi hän kuitenkin julma ja epäoikeudenmukainen. Huh kuinka kylmältä kaikuvat tällaiset johtopäätökset.

Jumalan olemassaolo lukeutuu näkymättömiin asioihin. Kuten ihmissydämen luotaamattomat reitit. Jeesuksessa Jumala oli näkyvä. Poistuessaan hän lupasi meille puolustajaksi Pyhän Hengen. Pyhä Henki ohjaa meitä kaikkeen hyvyyteen. Jos haluamme.

Saanen vielä muistuttaa että tutustuminen Jeesukseen tässä maanpäällisessä elämässä tarkoittaa iankaikkista ystävyyttä hänen kanssaan. Isä, Poika ja Pyhä Henki haluaa antaa jokaiselle mahdollisuuden kuulua ihmeelliseen perhepiiriin, jossa säteilee ilo, rakkaus ja armo.

Advertisements

3 thoughts on “Hoidetaan perhepiirissä 2/2

  1. henki elämään
    pyhä tässä arjessa
    yksi kolmesta
    armo uskon varaan
    suunniteltu pelastus

    Liked by 2 people

  2. Viime päivinä olen iloinnut yhteisen rukouksen mahdollisuudesta paljon, sekin on Jumalan perhepiirin lahjaa.

    Liked by 2 people

  3. Rukous, myös Elämän Leipää ja viiniä jotka ilahduttavat, silloinkin kun on muuten vaikeaa. Itku puhdistaa sielun ja ilo saa sijaa. Hyvä on toisiamme muistaa. Meillä totisesti on rukouksia kuuleva Jumala.

    Liked by 2 people

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s