Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Sananen Pyhästä ja karismoista

20 kommenttia

Image

Tämän päivän ulostulo tapahtui Jolkkosen Jarin, Kuopion Piispan suunnalta. Hän puolusti karismaattisuutta ja siihen liittyviä ilmiöitä hyvällä ja maltillisella otteella. Juuri sellaisella jota Piispalta odotetaan. Puheenvuoro on merkittävä kannanotto tilanteessa, jossa kasvavat kirkot maailmalla ovat löytäneet juuri Pyhän Hengen lahjat seurakuntien työvälineiksi. Juuri niistä Paavali puhui opettaessaan seurakuntiaan.

On valitettavaa että armolahjat on kutistettu kirkossamme vain inhimillisten taitojen ja lahjakkuuksien repertuaariksi. Ihmeet eivät sovi Länsimaiseen ajatteluumme. Onhan Tuomas Akvinolaisen antamana perintönä teologia, jonka pohjan hän imi Aristoteleeltä. Sen mukaan vain asiat, jotka voidaan aistein havaita ja tutkia ovat todellisia. Järkiperäisyys jäi protestanttisen teologian pohjavireeksi. Unet, profetiat, parantumiset ja muut yliluonnolliset lahjat jäivät apostoliselle kaudelle. Yksi erikoisuus mielestäni on se että karismaattisuutta vastustetaan sillä että pahat henget voivat toimia karismojen tilasta…Eli hyvä Pyhä Henki ei toimi mutta pahat henget toimivat. Omituista.

Kuitenkin Jeesus selkeästi kehoittaa ja mallintaa meille asioita jotka eivät ole mahdollisia ilman Pyhän Hengen toimintaa. Se miksi kirkko, ihmisten kirkko on epäonnistumassa ja menettämässä jäseniään on täydellisen väärinymmärrys Pyhän Hengen persoonallisuudesta ja siitä miten se valtuuttaa heikon mutta armahdetun ihmisen toimimaan Jumalan pojan valtuuksin kun hän toimii ihmisten hyväksi. Parantaa hoitaa ja eheyttää ympärillään olevia ihmisiä. Seurakunnasta on ulkoistettu papeille ja yhteiskunnalle uskolle tärkeitä asioita ja seurakunnan kokous ei ole enää paikka, josta ihminen kokisi saavansa apua arkeen. Ihmiset eivät kohtaa sielä enää toisiaan, Se on merkki siitä että he eivät usko löytävänsä Pyhyyttä ja hoivaa seurakunnasta. Miksi näin? Koska  keskeiset uskoon liittyvät, mutta arjen yliluonnolisuuteen viittaavat  asiat on karsittu pois. Yleisimmät fraasimme aiheesta alkavatkin yleensä näin: -Tarkoittiko Jeesus todellakin…-Merkitseekö tämä raamatun kohta oikeasti sitä vai…-Sanoiko Jumala todellakin niin?

Ajatelkaapa miksi Jumala loi ihmisen, eikö syy ole ilmeinen. Hän ei halunnut olla yksin. Maailmankaikkeus olisi tylsä ilman ihmistä, omaksi kuvaksi luotua, Siksi Jumala suunitteli kaiken ja jopa syntiinlankeemusen jälkeen varmisti, että meillä olisi mahdollisuus olla Hengen yhteydessä häneen henkilökohtaisesti. Miksi hän olisi ottanut pois meiltä ne lahjat,  joita hän omilleen Pyhän hengen välityksellä on antanut.

Eli ne kokemukset, tunteet ja liikutukset, joita olen kokenut ovat Pyhän Hengen tulosta koska ne ovat kirkastaneet minulle armon ja Kristuksen. Ja siitä on edelleen kysymys. Aivan samalla tavalla kuin Helluntain jälkeen Jerusalemin kaduilla ja Paavalin seurakunnissa.

Tänään olen kahdesti törmännyt Filippiläis kirjeen kohtaan 4:13 Kestän kaiken hänen avullaan, joka antaa minulle voimaa, ei mitä tahansa voimaa vaan Pyhän Hengen voimaa, todellista kaiken mahdollistavaa voimaa Jumalalta.

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

20 thoughts on “Sananen Pyhästä ja karismoista

  1. ”Yksi erikoisuus mielestäni on se että karismaattisuutta vastustetaan sillä että pahat henget voivat toimia karismojen tilasta”

    En tiedä, mihin viittaat, enkä liioin tunne noita perinteisiä ajattelutapoja. Mutta siltä varalta, että ajattelit meitä äärikarismaattisuudesta varoittajia, haluan kommentoida.

    Raamatun mukaan ja oman elämänkokemukseni pohjalta sanoisin, että ihmeet kuuluvat kristityn jokapäiväiseen elämään. Olen saanut nähdä vastauksia rukouksiini, parantumisia, avioliittojen eheytymisiä ym. Olen myös rukoillut näkemättä vastausta.

    Joskus ihmeet jopa eksyttävät. Yliluonnollinen vaikuttaa ihmisiin usein magneetin tavoin, ihmeitä etsitään ja janotaan. Ihmeitä tapahtuu Jumalan Pyhän Hengen vaikutuksesta, mutta myös vihollishengen vaikutuksesta, kuten okkultistien, spiritualistien ja new agen piirissä.

    Karismaattisuuden nimissä kulkee myös eksytystä, se on otettava huomioon. On hieman ongelmallista, jos kaikki mikä ihmeeltä vaikuttaa, luetaan Jumalan teoksi. Nykyisin monet pitävät esim. fyysisesti koettavia sähkövirtoja tai lämpimiä aaltoja Pyhän Hengen kosketuksina. Tai huokailuja, puhalteluja, kaatamisia, improvisoivaa soittoa tai laulua. Kuitenkin kysymyksessä saattaa olla täysin inhimillinen regressio tai heittäytyminen tunteiden valtaan.

    5 Moos 13:

    – “Jos teidän keskuuteenne ilmestyy profeetta tai unennäkijä ja lupaa sinulle jonkun tunnusteon tai ihmeen, ja jos sitten todellakin tapahtuu se tunnusteko tai ihme, josta hän puhui sinulle sanoen: ‘Lähtekäämme seuraamaan muita jumalia, joita te ette tunne, ja palvelkaamme niitä’, niin älä kuuntele sen profeetan puhetta tai sitä unennäkijää, sillä Herra, teidän Jumalanne, ainoastaan koettelee teitä tietääksensä, rakastatteko Herraa, teidän Jumalaanne, kaikesta sydämestänne ja kaikesta sielustanne. Seuratkaa Herraa, teidän Jumalaanne, häntä peljätkää ja pitäkää hänen käskynsä, häntä kuulkaa, häntä palvelkaa ja hänessä kiinni riippukaa.”” –

    Todellinen ihme tapahtui siinä, kun Jumala asettui ihmisen asemaan Jeesuksessa ja uhrautui luotujensa edestä. Ihmettä on saada yhä uudestaan turvautua Hänen armoonsa, lankeemuksenkin jälkeen saa vielä katua ja nöyrtyä Herran edessä ja nousta uuteen Elämään Hänen Verensä kautta. Ihmettä on saada kokea Hänen johdattavan virvoittavien vesien luo…

    http://taivaastamaahan.wordpress.com/2012/12/15/hanta-kuulkaa-hanta-palvelkaa-ja-hanessa-kiinni-riippukaa-k24-012012/

    Tykkää

  2. Puhut asiaa. ja siksi Jolkkosen teksti olikin hyvä, sen lähtökohdat ovat terveessä raamatullisessa karismaattisuudessa,selaisessa joka kirkastaa Kristusta. Irrotit lauseen kokonaisuudesta jossa samalla puhuttiin Pyhän hengen toimimattomuudesta. Ihmisten elämässä toimii persoonallinen Pyhä mutta myös pahuuden voimat ova liikkeellä. Valehtelija tekee kaikkensa jotta eksyisimme.
    Vanha totuus on, että ihmeiden pitäisi seurata kristittyjä ei kristittyjen ihmeitä.

    Jumalan henki vaikuttaa ja ohjaa, Raamattua ei saa ohittaa. Olen huolissani juuri siitä että ihmiset menevät kaikenmaailman enkelioppien ja new age ilmiöiden perässä koska meissä on todellakin kyky aistia ja havaita asioista, mutta jos opetus Pyhästä Hengestä puuttuu, Ovat he huijattavissa,

    Tykkää

  3. Karismaattisessa toiminnassa onkin tärkeää tuntea Raamattu: ei ohi sen, mitä on kirjoitettu, mutta ei myöskään alle Raamatun standardin. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta= Jumalan elävä Sana.

    Tykkää

  4. Sana ”karismaattisuus” on ongelmallinen koska sen ympärillä tuntuu todellakin olevan turbulenssia, joista kaikesta en itsekkään tiedä. Mutta jostain syystä tunnen tarvetta aika-ajoin palata tähän aiheeseen. Mutta se mikä tuntuu hyvältä on, että Minna tuli keskustelemaan asiasta sillä se on ainoa tapa löytää reitti joka vie oikeaan suuntaan sillä arviointi monesta suusta on seurakunnan tapa toimia!

    Tykkää

  5. Harmi kun on työpäivä enkä voi nyt juuri osallistua keskusteluun, mutta tahdon ilmoittaa että huomenna JHS palaan asiaan ja olen malttamaton. NYT ON aika alkaa Pyhästä Hengestä ja armolahjoista puhua ja opettaa! On oikeasti olemassa raitista Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamaa armolahjojen toimintaa ja sille pitää saada tilaa, muten käy niin että Hän Pyhä Henki hakee uomansa sieltä missä Hänet tunnistetaan ja tunnusttaan ja ne jotka kaipaavat joko nääntyvät paikoilleen tai saattavat janoissaan eksyä väärille lähteille, se vaarahan on toki olemassa myös. Uskon kuitenkin että ihmiset jotka ovat elävän Jeesuksen kohdanneet ja Häntä tahtovat totuudessa ja rakkaudessa seurata, eivät eksy, vaan tuntevat henget. Henkien erottamisen armolahja on yksi tärkeimmistä tänä aikana ja ollut aina!

    Tapio minä palaan aiheeseesi. Olet ytimessä! Hyvä että myös Minna on tullut mukaan!

    Tykkää

  6. Vielä mietin tätä asiaa..äärikarismaattisuus, mitä se lopulta on. olemme olleet erossa karismaattisista ilmiöistä niin pitkään että rajanveto on vaikeaa. Pahat henget kavahtavat Jeesuksen nimeä, mutta sitten on sellaista eksytystä että puhutaan Jeesuksesta jopa opetetaan mutta silti ei uskota lopultakaan Jeesukseen oikeasti. Tämä on minusta se eksytys josta raamattu varoittaa kaikkein eniten varmuudenvuoksi uskominen voisi olla tätä. Minä olin vaipua tuohon suohon.Ollaan uskovinaan kun ei muutakaan uskaltanut. Vedotaan armoon jota ei ei koeta kuitenkaan saaduksi. Minä palasin yhä uudestaan menneisyyteeni ja elin oman pahuuteni varjostamana. Tällainen usko ei ole Pyhän Hengen aikaan saamaa vaan järjenpäätelmiä. Todellisuudessa usko vapauttaa entisestä ja armo koetaan jopa aivan fyysisenä tunteena. minä Itkin kun pyysin ihmisiltä anteeksi tekojani… Jossain näillä kohdin aletaan puhua lapsen uskosta ja toimivasta uskosta. Armolahjoista. siis eletään Jumalan valtakunnan todellisuutta ei seurata sitä sivusta tai piipahdetaan sen.

    sähkövirrat…on oikeastaan aika mahdotonta sanoa mitä se Jumalan voima on. Ihminen on sähkökemiallinen olento, Jumalan luoma. jokainen tunne ja liike lähtee sähköstä ja hormoneista. Mitä muutakaan Jumalan voima voisi olla ihmisessä kuin jotain luonnollista ollen samalla yliluonnollista koska sen alkuperä on yliluonnollisessa, Jumalan valtakunnassa. Se miten reagoimme siihen tuntuu olevan erinomaisen henkilökohtaista, mutta jos ilmiöistä tehdään ehto ja sääntö alkaa heti matkimis ja lume toiminta ihmisessä. sellainen karismaattisuus on väärää ja perustuu väärille motiiveille. ehkä tätä aikaisemmin on ollut paljonkin ja esim monet ystäväni kertovat evankelistoista jotka yrittivät työntää ihmisiä kumoon…se kertoo jo epäluottamuksesta ja epäuskosta evankelistan suunnalta. En ole muuten itse koskaan ollut ns. tilaisuudessa jossa ihmisiä on kaadettu mutta olen nähnyt kun menee jalat alta ja kokenut itse kun tasapaino menee kun minut siunattiin ja se oli henkilökohtaisessa rukous tilanteessa. siunaaja oli yhtä yllättynyt kuin minäkin. En muuten tuntenut mitään siinä tilanteessa enkä kaatunut holtittomasti vaan tajusin menettäväni tasapainon…

    Tykkää

  7. – tunnustetaan ja TUNNISTETAAN!

    Tykkää

  8. Kaikessa hengellisessä toiminnassa, ajatuksissa sanoissa ja teoissa pitäisi olla Pyhän Hengen sinetti. Muutenhan tavoitteet jäävät samalle asteelle, missä kirkkomme juuri nyt on!

    Tykkää

  9. Aivan oikein Valma! Erinomainen kommentti! 🙂

    Tykkää

  10. Tapio: ”jokainen tunne ja liike lähtee sähköstä ja hormoneista. Mitä muutakaan Jumalan voima voisi olla ihmisessä kuin jotain luonnollista ollen samalla yliluonnollista koska sen alkuperä on yliluonnollisessa, Jumalan valtakunnassa”

    Paavali puhuessaan hengellisestä ihmisestä viittaa ymmärtääkseni yliluonnolliseen Jumalan ikuiseen ulottuvuuteen, Jumalan Pyhä Henki on henkemme kanssa, ilmoittaen, vahvistaen ja opettaen. Olisiko näin (en osaa kovin hyvin kuvata, koska minulla ei ole filosofista eikä teologista osaamista)? Silloin ei käsittääkseni ole kyse sähköstä tai hormoneista, ajallisista asioista, vaan persoonallisesta sielunelämästä Jumalan kanssa, joka jatkuu ja täydellistyy Ylösnousemuksessa.

    Itkut ja inhimilliset fyysiset kokemukset tai tasapainon menetys rukoustilanteessa rentoutuessa ovat mielestäni luonnollista ihmiselämää. Sellaista voi tapahtua muuallakin kuin hengellisissä kuvioissa. Tunteet tulevat tilanteisiin mukaan.

    Hengelliset kokemukset heijastuvat tunnepuolelle ja sitä kautta voi tapahtua myös fyysisiä tuntemuksia tai paranemisia. Ihmiset itkevät joskus syntejään, mutta myös pelastuksen ilo ja vapautuminen voi purkautua itkuna – tai nauruna – tai iloisena huutona, silloin kun Jumala koskettaa ihmistä Sanansa kautta. Uskova kokee luonnollisesti parhaat tunteensa syntinsä anteeksi saaneena Jumalan lapsena.

    Minua itketti, kun joskus vuosia sitten luin ensimmäistä kertaa Raamattu kansalle Uudesta testamentista Jeesuksen kärsimystiestä, siitä kaikesta mitä Hän teki. Se tuntui niin todelliselta. Ja minua on monta kertaa koskettanut Vanhan testamentin profeettojen sanat, kun Herra puhuu kansalleen. Mooseksen kirjoista alkaen, kun kuvataan Herran kohtaamisia, Sana kyllä värisyttää minuakin.

    Tykkää

  11. Olen ajatellut, että ylösnousemusruumis ei koostuisi samoista hormoneista ja sähkövirroista, jotka kuuluvat tähän tulella poltettavaksi tuomittuun maailmaan ja maailmanaikaan. No, kyse on itselleni täysin käsittämättömistä asiosita, joten kuulisin mielelläni, miten esim. Heikki tai Valma teologeina ymmärrätte nämä asiat.

    Tykkää

  12. Pohdin nyt ääneen asioita en julista totuutta seuraavassa:

    luonnollista ja samalla yliluonnollista, näin ajattelen sillä Jumalan henki on minussa. Tunteeni ja ajatukseni ovat Jumalan käytössä, kaikki mitä minussa tapahtuu oli se sitten rentoutumista tai mitä tahansa on Jumalan työtä. Miksi silloin lähtisin liian tarkkaan pohtimaan edes sitä miksi kaaduin tai miksi itkin, kun alkusyy on Kristus. Pari kohtaa:

    – Room. 12:1: ”..antamaan ruumiinne eläväksi, pyhäksi, Jumalalle otolliseksi uhriksi; ”

    Matteus 16:24-25:

    Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: ”Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.”

    Henki,sielu,ruumis. Kolminaisuus jossa elämme. Olemme tosiaankin sielumme ”vankeja” koska syntiinlankeemus turmeli tahtomme halumme ja tunteemme.
    kun Kuolemme itsellemme Jumalan tahto ja Jumalan sana ottaa paikan ja sielumme halut eivät ole esteenä hengen yhteydelle Jumalamme kanssa. Henkemme saa vallan yli sielumme…jotain tuollaista tässä pohdin… ja silloin tunteet eivät määrää mitään vaan ovat korkeintaan tulosta Pyhän Hengen toiminnasta.

    Tykkää

  13. Vielä ajatus tässä lasten musiikkiopistokyyti rumban välissä pikaisesti:

    Ihminen on kuin Genesaretin järvi, Hermonvuoren jäätikön vedet virtaavat sen läpi kuin pyhä Henki virtaa elävän veden lailla Ihmisen läpi se ei tee sinne pysyvää pesää vaan jatkaa matkaa eteenpäin. Hengellisesti kuollut ihminen on kuin Kuollut meri jonka vesi on myrkyllistä. Sinne virtaavat vedet eivät jatka matkaa eikä se jaa elävää vettä vaan sinne tuleva vesi pilaantuu.

    Jeesus ilmestymaja juhlassa huusi ihmisille. Minä olen elävän veden lähde. Tuo elämä virtaa meihin ja meistä eteenpäin. Meistä tulee lähteitä.

    Tärkeintä kaikessa on se että olemme kaikella tapaa altiita palvelemaan ja jakaman Kristuksen rakkautta lähellemme. Nyt sitten pitää miettiä mitä Jeesus teki. Hän kulki ja paransi sairaita ihmisiä ja siunasi heitä. Hän, ihminen katsoi Jumalaan,isäänsä ja paransi. Sillä ihmisen ruumiilla mikä hänellä oli mutta Hengenvaikutuksesta. Ja vielä; Jeesus sanoi useinettä- Sinun uskosi on sinut parantanut tai pelastanut, tai sinun uskosi on parantanut tyttäresi.
    Entäpä Pietari. He näkivät temppelissä ramman. Mitä veljet tuumasivat, voisi kuvitelle et kaverukset miettivät- ”et hei, mitä Jeesus tekisi” ”No se parantais ton” ja sitten mentiin…

    minua myös kiinnostaa tuo sama ajatus kuin Minnaa tosin minulla ei ole siitä mitään ennakkoajatusta koska ei tästä tomumajasta taida tähän aikaan mitään jäädä.

    Tykkää

  14. Tapio, hyvin puhut.

    Saatamme katsoa samanlaisia asioita erilaisten käsitteiden näkökulmista. Erilainen kieli on rikkautta. Minäkin pohdiskelen tuntumalla, Totuus itse On Herrassamme.

    Toiset ajattelevat ihmistä sieluna ja ruumiina, toiset henkenä, sieluna ja ruumiina. Itse taidan ajatella sieluna ja ruumiina. Jumala on lahjoittanut ihmiselle Pyhän Henkensä ohjaajaksi ja johdattajaksi. Se henki meissä olisi sitten Jumalan Pyhä Henki…

    Raamatussa näyttäisi olevan niin, että henki ja sielu voivat merkitä myös samaa asiaa.
    Ja ruumista ei voi erottaa sielusta (tai hengestä), mutta ruumis tullaan aikanaan muuttamaan.

    Tykkää

  15. Ajattelen, että Jeesus ottaa vastaan myös tunneilmaisumme, kuten esim. syntisen naisen suudelmat jalkoihinsa… Saamme elää Jumalan lapsina kokonaisvaltaisesti

    Tykkää

  16. Vasta nyt huomasin viimeisen kommenttisi. Hyvät raamatulliset vertaukset vedestä, Kinneretistä ja Kuolleesta merestä! Amen!

    Ajelethan kaikessa rauhassa lasten kanssa, minäkään en tällä erää ehdi kommentoimaan enempää 🙂

    Tykkää

  17. Mielelläni otan opastusta vastaan tuossa henki/sielu/ruumis -asiasta oppineemmilta. Tässä kotona joku muistutti minulle, että kyllä raamatussa mainitaan myös henki, sielu ja ruumis samalla kertaa: ”säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.” (1. Tess. 5)

    Tykkää

  18. Me olemme tyypillisiä länsimaisia ihmisiä ja haluamme analysoida ja eritellä! Eikä siinä toki ole mitään pahaa. Henki, sielu, mieli, sydän, ruumis, ajatukset, tunteet… kaikki ovat meissä niin kovin yhteen kietoutuneita. Rippikoulussa kaikki oli niin selvää, kun pastori piirsi ympyröitä piirtoheitinkalvolle! Mutta mitä enemmän näihin uppoutuu, sen monimutkaisemmaksi menee.

    Onneksi lunastus koskee koko ihmistä, maan tomusta tehtyä.

    Tykkää

  19. Vaikuttaa siltä että teologinen kenttä hieman seikkailee ajatuksen kanssa sinne tänne. mutta Luterilaiseen opetukseen tuntuu istuvan kuva kolmeen jaetusta ihmisestä. Eroja tuntuu sitten olevan ajattelussa että miten selkeästi erillään on sielu hengestä. Miten Jumalan henki on yhteydessä ihmisen henkeen joka on taivasta varten luotu. Juudaksen kirje antaa mielenkiintoisen näkökulman Hengettömyydestä.

    1: 17 Rakkaat ystävät! Muistakaa te, mitä Herramme Jeesuksen Kristuksen apostolit ovat ennalta puhuneet. 18 Hehän sanoivat teille, että lopun aikoina tulee pilkkaajia, jotka elävät jumalattomien himojensa vallassa. 19 Nämä luokittelevat ihmisiä, vaikka itse ovat ajatuksiltaan maallisia, Henkeä vailla.

    Jollain tapaa minua viehättää ajatus hengestä joka saa tilaa kun oma minäni pienenee (sielu) ja henki joka on Jumalan Hengen välityksellä tehnyt minusta yhtä seurakunnan kanssa saa lisää tilaa. Se sopii ajatukseen siitä, että minä itse en voi mitään mutta Jumala Hengen välityksellä voi aikaan saada kaiken, kaiken sellaisen joka on Jumalalle mieleen. eli en voi itseäni vanhurskauttaa mutta henki voi… jännää…
    Pitää lukea lisää, melkoiseen filosofiseen ja sivistyssana kylläiseen maailmaan törmäsin kun googletin asioita… di ja tri alkuisia sanoja oli paljon.
    Mutta ajatukseni länsimaisen ajattelun typistävästä vaikutuksesta vahvistui…

    Tykkää

  20. Omasta tekstistäni jätin monta ajatusta pois ettei siitä tulisi liian pitkä…..

    Kolminaisuutta ajatellessani näen vähän niinkuin perheen. Jumala on Isä Jeesus Poika ja Pyhä Henki voisi omata äidillisiäkin piirteitä. Vertaahan Jumala itseään myöskin kanaemoon ja minä koen Pyhän Hengen olemuksessa hellyyttä, lämpöä, viisautta ja herkkyyttä.
    En väitä että nämä olisivat vain naisellisia piirteitä, mutta kyllähän äidit aika usein lastensa kyyneleitä kuivaavat ja valavat lasten mieliin uskoa ja toivoa että ”kyllä tästä selvitään ja kyllä tämäkin pipi ohi menee kun vähän puhalletaan ja pidetään sylissä”.

    Toivottavasti kukaan ei loukkaannu, näin maallisesta vertauksesta. En tiedä pidänkö tästä itsekään, mutta Pyhän Hengen koen kuitenkin erilaisena kuin Isän ja Pojan, ja kuitenkin samassa olemuksessa.

    Me olemme Jumalan kuva, ja siten myös niin kuin tuttua onkin, henki sielu ja ruumis. Yhtä ei ole ilman toista eikä toista ilman kolmatta, muuten emme olisi kokonaisia.
    Pyhä Henki ON lempeä, hän ei syytä koskaan mistään vaan johdattelee viisaasti ja suurella viisaudella niin että ihminen itse huomaa sen mikä on tarpeen.
    Niin kuin Tapio tuossa yllä sanotkin.

    Minä pienenen sitä mukaa kuin Pyhä Henki saa minussa tilaa. Hän tekee minulle Kristuksen kultaakin kalliimmaksi ja niin rakkaaksi (ajan kanssa koska olen ihminen) että moni muu asia menettää merkityksensä ja lopulta jää jäljelle vain rakkaus.

    Olen tänään lukenut jälleen Apostolien tekoja. Tunnen 2 luvun omakseni. Minäkin olen kokenut Helluntain ihmeen! Kuinka kiitolliseksi se tekeekään. Ja nöyräksi.

    Mitä lintuihin tulee 😉 ne ovat todellakin nyt tainneet löytää runsaamman ruokapöydän/parempaa ruokaa. Kun en syötä enää auringonkukan siemeniä, Viherpeipot ovat tyystin kadonneet ja nyt on muutamana päivänä tintitkin olleet vähissä. Eivät edes omapäiset ja rohkeat sinitiaiset ole käyneet. Niillä on muuten pohojalaanen luanto.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.