Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Johan on markkinat

8 kommenttia

Ihmisarvosta keskusteleminen on vaikea aihe. Ensinnäkin miten arvottaa ihminen.

Minä uskon, että Raamattu on Jumalan ilmoitus itsestään ja ilmoitus sisältää lain, joka pyrkii suojaamaan kaikkein pyhintä eli sitä että ihminen ei loukkaisi Jumalan Pyhää Henkeä ja samalla tuhoaisi itseään. Pelastushistorian myötä myös ihmisen arvo paljastuu. Jumala lunastaa ihmisen suurimalla mahdollisella hinnalla. Uhraamalla oman poikansa. Kyse ei ole mistään symbolisesta eleestä vaan historiallisesta tapahtumasta. Kirkko perustuu tälle uskolle. Kaikki mikä poikkeaa tästä on ihmisen omaa kehitelmää.

Jumala arvottaa elämää  iäisyysnäkökulmasta. Me ihmiset taas arvotamme elämäämme omien kokemustemme ja tarpeidemme mukaan. Haluamme toteuttaa omia unelmiamme ja elää mahdollisimman hyvin. Arvokkaimmat asiat elämässämme  jaamme toisten ihmisten kanssa. Meille elämän arvot määräytyvät omien tunteitemme kautta. Tunteista rakkaus on suurin.  Rakkaus on luonteeltaan epäitsekästä ja sen tehtävä on suojella elämää. Ihmisen rakkauden muodoista suurinta on äidin rakkaus. Se on heijastusta siitä mitä Jumala tuntee ihmistä kohtaan.

Mitä on ihmisyys? Kuka sen määrittelee. Jos sen määrittelee ihminen itse, määritteleekö ihminen myös kaiken muunkin itse? Voiko  ihminen  määritellä aina sen mikä on oikein ja väärin? Yhteiskunnan koossa pysyminen ja oma turvallisuus ovat silloin ne rajat joiden sisällä etiikka ja moraali käsitykset muotoutuvat ja pysyvät. Natsi-Saksan esimerkki on äärimmäinen esimerkki siitä miten pitkälle ihmiset ovat valmiita menemään silloin kun riittävän suuri määrä ihmisiä määrittää moraalin uudella tavalla.Samanlaisia esimerkkejä löydämme myös uskonyhteisöistä, joissa ihminen ottaa vallan ja alistaa yhteisön valtansa alle.

Jumala arvottaa ihmisen ikuisuusolentona ja luomuksena. Ihminen on Jumalan ja samalla koko elämän kuva. Tätä kuvaa ei voi ymmärtää ilman että tarkastelemme sitä miehen ja naisen suhteena ja kasvutarinana. Vanhat herätysliikkeet puhuvat morsiusmystiikasta, ehkä meidän tulisi yhä puhua Seurakunnasta morsiamena jotta emme unohtaisi mistä on kyse.

Raamattu on kertomus, joka kuvaa elämää ja rakkautta. Ihminen ja Jumala, mies ja nainen. Nämä kaksi teemaa kulkevat rintarinnan läpi Raamatun. Raamatusta kuvastuvat Ihmisen kasvukivut kun hän joutuu erilleen Jumalasta. Jumalan, Isän suhde lapsiin näkyy läpi kaikista Raamatun kertomuksista. Raamatun kertomukset ovat ihmisen kynän suodattamia mutta se ei poista siitä sitä tosiasiaa että Jumala pitää Sanastaan huolta. Jumalaa kuvastaakin yksi hänen nimistään eli Sana!

Meillä on kaksi mahdollisuutta lähestyä tätä kaikkea. Joko uskomme Jumalaan jonka Raamattu ilmoittaa tai uskomme itseemme ja määritämme itse tulevaisuutemme ja onnemme. Raamattua ei voi pilkkoa tai ohittaa ja on ymmärettävä että meidän on vietävä Jumalan eteen koko ihmisyytemme ja luotettava Jumalaan.

Jos käännymme Jumalan puoleen, kohtaamme Kaikkivaltiaan Jumalan, joka ei jätä mitään kesken. Voimme luottaa siihen että se mitä Raamatusta luemme on meille se mitä tarvitsemme. Näin Jumalan tahto toteutuu ja hänen pelastussuunnitelmansa muuttuu todeksi.

Jos taas itse määritelemme sen mikä totta ja mikä ei, niin silloin Jumalan todellisuus jää pelkäksi filosofiseksi aatteeksi, josta poimimme vain sen mikä palvelee omia tarpeitamme. Nuo tarpeet eivät aina ole itsekkäitä ja ne palvelevat yhteistä hyvää niin kauan kun ne ne ovat linjassa sen kanssa mitä pidetään oikeana. Mutta  käsitys siitä mikä on hyvää muuttuu ja muutospaine on riittävän voimakas, se voi kääntyä ihmisyyttä vastaan. Ukrainan tapahtumat ovat siitä hyvä esimerkki. Venäjän kansa näkee tällä hetkellä itselleen hyväksi laajentaa omia rajojaan Ukrainalaisten verta vuodattamalla. He antavat omille johtajilleen siihen hyväksynnän. Itsekkyys alkaa määrittää sitä mikä on hyvää ja oikein.

Näin on ollut kautta ihmisen historian. Kansan yleinen mielipide on vienyt ihmistä poispäin Jumalasta. Epäilys ja Jumalan palvomisen siirtäminen papeille ja myöhemmion kirkolle on ollut meille ominaista. Huudamme Jumalalle:- anna meidän elää omaa elämäämme ja siunaa meitä, mutta emme anna Jumalalle sitä kunniaa mikä hänelle kuuluu.

Kuitenkin näin adventin alla palaamme näkyyn, jossa Jeesus ratsastaa aasilla luoksemme. Hän tulee heikkona ja haavoittuvana, alttiina kaikelle pahalle, jonka hän tuli ottamaan päälleen. Jeesuksessa Jumala arvottaa meidät perillisiksi jotta saisimme elää Hänen valtakuntansa todellisuudessa.

Jeesuksen elämä on meille malli, jonka ympärille rakentuu seurakunta. Seurakunnan ydin on kuva Jumalasta, ihminen, mies ja nainen, elämä ja sen jatkuvuus. Pyhä Henki antaa tälle kaikelle elämän sykkeen. Jumala tahtoo, että Ihminen palaa yhteyteen hänen kanssaan. Elämämme on alku tuolle matkalle.

Jokainen, joka avoimin mielin ja rehellisesti astuu Jumalan eteen ihmisenä, on tervetullut tähän yhteyteen juuri sellaisena kuin on, vikoineen, synteineen ja ominaisuuksineen. Mutta sellainen, joka kätkee Jumalalta jotain ja pyrkii omin voimin voittamaan hänen mielisuosionsa joutuu huomaamaan että Jumala ei vastaakkaan.

Daavidin ja Saulin esimerkki osoittaa meille hyvin mitä tapahtuu Jumala suhteellemme jos käännämme selkämme tai pysymme Jumalan kasvojen edessä.

Ihmisarvo ei ole siis ole jotain minkä voimme itse määritellä sillä jos teemme sen itse, määrittelemme vain sen mikä meistä itsestämme on tärkeää. Jumalan määritelmä ihmisen arvolle on aina enemmän.

Mainokset

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

8 thoughts on “Johan on markkinat

  1. ”Ihmisen rakkauden muodoista suurinta on äidin rakkaus”

    Sen pitäisi ja parhaimmillaan se onkin tätä:

    .” Se on heijastusta siitä mitä Jumala tuntee ihmistä kohtaan.”

    Ja pahimmillaan tätä:

    ”Poliisi kertoo saaneensa lauantai-iltana noin kello kuudelta hätäkeskuksesta ilmoituksen, jonka mukaan kuopiolaisessa yksityisasunnossa on kaksi kuollutta lasta. Asiasta ilmoitti lasten äiti.
    Poliisi tapasi äidin asunnon ulkopuolelta, tiedotteessa kerrotaan. Asunnosta löydettiin kuolleena kaksi lasta. Heistä toinen oli 2,5-vuotias ja toinen 1,5 kuukauden ikäinen.”

    Tykkää

  2. Kuopion ja Rautavaaran tapaus ovat surullisia ja en uskalla sanoa niistä mitään ja ehkä ei pidäkkään. Maailman ote meistä on julma ja vain Jeesus voi tulla väliin. Tänään on ollut erikoinen päivä. Kolme kertaa olen rukoillut eri ihmisten puolesta. Omasta pyynnöstäni kaupan edessä, yhden kerran postilaatikolla pyydettäessä ja aamulla tekstiviestillä tulleen pyynön edestä. Kaikki nämä ovat olleet Jumalan väliintuloja. Jotain on tapahtumassa täällä! ihmiset uskaltavat pyytää että Jumala puuttuisi heidän elämäänsä. Se on huikeaa!

    Mutta maailma on sekaisin ja se tarvitsee vapahtajaa kipeämmin kuin koskaan. Siksi jokaisen on rohkaistava mielensä ja puhuttava Rakastavasta Jumalasta joka oikeasti on!

    Tykkää

  3. ai niin, toi päivityksen nimi unohtui tuohon muotoon, mutta olkoon kai jonkinlaiset arvomarkkinat on menossa. saapa nähdä mikä tekee kauppansa.

    Tykkää

  4. Ilmestyskirjan 21 luvun jakeen 2 mukaan Karitsan morsian on uusi jerusalem,
    jossa kristityt saavat asua. Paikka, missä rakkaudellinen Jumalamme tulee pyyhkimään
    kaikki kyyneleet ihmisten silmistä ja parantamaan heidät kokonaisvaltaisesti.

    Itse en allekirjoita sitä, että äidin ja Jumalan rakkautta voi edes verrata samana päivinä toisiinsa.

    Raamattu kyllä erittelee rakkauden eri lajit, Filia, Eros, Agape ja Storge. Äidiltä pahimmassa
    tapauksessa puuttuu kaikki nämä neljä. Jumalalla ne on meistä riippumatta ja Kristitty
    tavoittelee näitä elämääänsä, jos Jumala suo Pyhä henki ja sana antavat ne meille.

    Vanha testamentti puhuu kauttaaltaan synnistä, joko sanana tai ihmisten tekoina ja
    uuden testamentin punainen lanka on sanoma pelastuksesta ja tuon synnin vaikutuksista ja
    seurauksista, joka on erottanut ihmiset kauaksi Jumalasta.

    Joka tapauksessa tulee päivä, kun Jumalan kieltäneet itkevät ja Kristityt laulavat Hallelujah

    Tykkää

  5. Siksipä se onkin vain heijastusta. Jos me emme tuntisi rakkautta miten voisimme ymmärtää mitä Jumalan rakkaus on.

    Morsiusmystiikalla viittaan tässä Sleyn historiaan ja Hedbergiin : ”Täytyyhän morsiamen antaa yljälle sydämellinen vastauksensa: ”tahdon”, jotta voisi syntyä aviollinen yhtymys tämän vain hetkisen kestävän elämän ajaksi. Paljoa enemmän täytyy seurakunnan antaa hänelle sydämensä uskova vastaus: ”tahdon”, että syntyisi iankaikkinen aviollinen yhtymys Kristuksen ja hänen seurakunnan välillä. Näin täytyy käydä jokaisen tosi kristityn kohdalla.” -Lähetyskirje s.61

    Liked by 1 henkilö

  6. Katri

    Lainaan tähän kommenttisi neljännen kappaleen:

    ” Vanha testamentti puhuu kauttaaltaan synnistä, joko sanana tai ihmisten tekoina ja
    uuden testamentin p u n a i n e n l a n k a on sanoma pelastuksesta ja tuon synnin vaikutuksista ja
    seurauksista, joka on erottanut ihmiset kauaksi Jumalasta.”

    Minun huomiotani kiinnitti sekä tuo ilmaus ”punainen lanka” sinänsä että se, että sanoma pelastuksesta eli Jeesuksesta Kristuksesta olisi vain uuden testamentin punainen lanka.

    Minun käsitykseni mukaan KOKO RAAMATUN punainen lanka on juuri Jeesus Kristus.

    Vuonna 2005 tein ainakin tunneissa mitattuna suuren työn tässä, josta en tähän voi ottaa nyt kuin vain johdannon:
    Tämän työkirjan laadin sillä periaatteella, että kirjoitin vuoden 1938 Kirkkoraamatun Vanhan
    Testamentin ne kohdat, mitkä viittaavat Jeesukseen Kristukseen Uudessa Testamentissa.
    Tässä on, ainakin minun mielestäni, Raamatun punainen lanka!

    Työn tein ”nurinpäin” siten, että luin Uuden Testamentin systemaattisesti läpi ja merkitsin ja sieltä
    käsin Vanhan Testamentin kohdat.
    Näitä kohtia en luonnollisestakaan ottanut oman käsitykseni mukaan vaan UT:ssa olevien
    rinnakkaisviitteiden mukaisesti.

    Vaikka tällä tavalla tehden on varmasti jäänyt pois sellaisia kohtia, joiden viittaus on vain VT:ssa,
    niin uskoisin siitä huolimatta tämän kattavan suurimman osan viitteistä, sillä työtä tehdessäni
    huomasin, että erittäin paljon viittauksia oli vain UT:ssa, mutta ei VT:ssa.

    Viittausten lukumäärä suunnittain on seuraava:

    VT ——-> UT 59
    VT <——- UT 260
    VT UT 270
    YHTEENSÄ 589 viittausta

    Esityksen rakenne:

    Viitaukset ovat VT:n kirjojen mukaisessa nousevassa järjestyksessä pelkkänä viittausluettelona
    taulukossa ”RinnakkaisViitteet” ja molempien kirjojen vastaavat tekstikohdat rinnakkain taulukossa
    ”RaamatunTekstit”.

    Näiden taulukoiden keskinäinen yhteys on toteutettu hyperlinkkitekniikalla.
    Tämä tarkoittaa sitä, että, sekä viite- että tekstitaulukoissa näkyvät sinisellä alleviivattuna kohdat,
    joita klikkaamalla päästään siirtymään kummastakin taulukosta toisen taulukon vastaavaan
    kohtaan.

    Liked by 1 henkilö

  7. Jeesuksen tuleva pelastustyö on toki koko raamatun punainen lanka.
    Siitä huolimatta tuo mitä lainauksestani kirjoitit on totta,
    koska lunastyö ei ollut vielä tapahtunut vanhan testamentin puolella.
    Uusi liitto ja täyskäännös pelastussanomasta alkaa uudessa testamentista.

    Tykkää

  8. ”Uusi liitto ja täyskäännös pelastussanomasta alkaa uudessa testamentista.”

    Toki näin on!

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s