Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Elämän ihme

8 kommenttia

Herätessäni soi mielessäni virsi 461.

Tämän elämän vastoinkäymiset, kivut ja huolet, eivät ole sammuttaneet lapsellisuuttani. Joka ikinen kevät riemun tuo kasvun ihme, uusi elämä joka näkyy kaikkialla ympärilläni. Musta maa, lehdettömän puut, maan alla nukkuvat kukkaset jne. Ne saavat uuden elämän vuosi toisensa jälkeen! Mikä muu voisikaan todistaa hyvän Jumalan olemassa olosta tämän paremmin. Vuoden kierrossa on kuva ihmisen elämänkaaresta ikään kuin ”kelaten” katsottuna.

Kun Jeesus puhui kuolemasta esim. Lasaruksen haudalla hän sanoi ettei Lasarus ole kuollut vaan nukkuu. Hänen sanomansa tuo iloa ja lohtua. Kun ajallinen kuolema meitä kohtaa, me emme kuole vaan nukumme kunnes meidät herätetään. Se on kuin vuoden kulku ja nämä meillä rikkaat vuodenaikojen vaihtelut. Tuo herääminen uuteen elämään kertoo myös siitä työstä jota Pyhä Henki meissä aikaan saa. Me olemme epätodellisesti elossa, vaikka toisin luulemme, niin kauan kuin Jumalan Pyhä Henki saa meitä koskettaa todella uudistavalla ihmeellään. Me olemme yhtä tämän maailman Luojan ja luomakunnan kanssa, sama kierto meillä kuin Jumalan luomakunnalla, joka tosin uudistuu paljon nopeammassa tahdissa.

En väsy kevättä katselemaan, en Jumalan luomistyötä ihailemaan ja siitä riemuiten kiittämään! Talvi on pituudessaan ja esteissään minulle raskasta aikaa, ja siksikin kevät on Elämää, suurella etukirjaimella. Samalla kun puiden lehdet, melkein silmin nähden, kasvavat päivittäin kevään voimasta, ja mullan alta nousee kaikkea uutta, on elämä ihme ja kiitosaihe.. Sama asia kuin  lukiessani Raamattua, hyvän kirjan tai kuullessani hyvän saarnan. Uusi  astuu vanhan sijaan, uni vaihtuu elämäksi.

Katselen niin suurta ihmettä että melkein pelottaa. Nyt on vielä armon aika, nyt Jumala vielä antaa kasvun ja varjelee kaikkea luomaansa, mutta tämä ei tule kestämään ikuisesti. Joka lukee Raamattua tietää sen ja kuinka meidän tulisikaan kiittää, kunnioittaa ja rukoilla Jumalaa kaikesta tästä ihmeestä. Ja nähdä kuinka hyvä ja armollinen Hän On.

”Kiitä herraa yö ja päivä, pimeys ja valokin! Aurinko ja kuu myös kiitä, Hän on tehnyt teidätkin. Taivaan tähdet, hiljaisella matkallanne kiittäkää. Lähde, virta, meren laine, ylistykseen yhtykää….. Sieluni, nyt kiitä Herraa, lunastajaa, luojaasi! Lapsekseen Hän sinut osti, orjuudesta vapaaksi. Hän on aina auttajasi, armossaan vie autuuteen. Kiitä riemuiten siis Herraa, nyt ja aikaan iäiseen!”

Siunatkoon ja varjelkoon Herra, huomisen äitienpäivänkin perheissä, niin että kaikilla olisi mahdollisimman levollinen ja lämminhenkinen juhlapäivä. Herra siunatkoon niitä joilla ei sellaista ole ja myös vanhoja äitejä jotka kokevat ikävää ja yksinäisyyttä. Myös niitä jotka kaipaavat lasta mutta ovat jääneet lapsettomiksi. Herra siunaa ja varjele meitä ja anna meidän löytää Elämän ihme ennen kaikkea Sinussa!

virsi 461

Room.8:18-30

Mainokset

8 thoughts on “Elämän ihme

  1. keväässä uudet
    laivat ja purjeet
    lämmintä tuulta
    kuin halauksia

    kyynel putoaa
    laivat lähtevät
    uudempiin uniin

    Liked by 2 people

  2. Tuulikki

    Sinä kirjoitat mm. ” Kun ajallinen kuolema meitä kohtaa, me emme kuole vaan nukumme kunnes meidät herätetään. Se on kuin vuoden kulku ja nämä meillä rikkaat vuodenaikojen vaihtelut….”

    Raamattuun on kirjoitettu mm. ” Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen.” (Joh. 5:28-29)
    Nuo menevät, ymmärrykseni mukaan yksi yhteen.

    Ja sen jälkeen tutkitaan,

    ”Ja joka ei ollut elämän kirjaan kirjoitettu, se heitettiin tuliseen järveen.” (Ilm.20:15)
    Mikä on minun ymmärtääkseni – ei ikuinen kärvistely siinä tulessa, vaan –.
    Iankaikkinen Kuolema. Loppu kuitenkin sekin.

    Onnellinen se, jonka nimi on elämän kirjassa!

    Liked by 1 henkilö

    • Kiitos molemmille, Niilolle kauniista runosta.

      Ja Toivolle kommentista, jonka sisällöstä täällä on useaan kertaankin jo puhuttu. En siihen palaa muutoin kuin kysymällä Toivolta oletko lukenut (luultavasti olet) Apostolien tekojen 8:26-40 ja etenkin jakeet 30 – 33.
      Loppulauseesi on kuitenkin totta ja parasta mitä ihmiselle voi toivoa.

      Tykkää

  3. Tuulikki

    Kiitos!

    Ja tiedän kyllä, mitä tällä ” Toivolle kommentista, jonka sisällöstä täällä on useaan kertaankin jo puhuttu.” tarkoitat ja jonka sisältö selviää kyllä aikanaan jokaiselle – sen jokaisen tämän hetkisestä käsityksestä riippumatta.

    Lukemisesta:

    Kyllä olen ja laitan ne oleellisimmat jakeet 30-33 nyt tähän 1938 käännöksen mukaan:

    ” Niin Filippus juoksi luo ja kuuli hänen lukevan profeetta Esaiasta ja sanoi: ”Y m m ä r r ä t k ö m y ö s, m i t ä l u e t ?” Niin hän sanoi: ”Kuinka minä voisin ymmärtää, ellei kukaan minua opasta?” Ja hän pyysi Filippusta nousemaan ja istumaan viereensä. Ja se kirjoitus, jota hän luki, oli tämä: ”Niinkuin lammas hänet viedään teuraaksi; ja niinkuin karitsa on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avaa.

    Mutta siitä lukemisesta:

    Raamatun tekstit ovat syntyneet usean sadan, ehkä jopa tuhannen vuoden aikana. Lyhyt ote ”SUURI RAAMATTUTUTIETO kirjan ihan alusta:

    ”Mikä Raamattu on?

    ”Raamattu on 66 kirjan ”kirjasto”, johon kuuluu 39 Vaanhan ja 27 Uuden testamentin kirjaa. …..emme tiedä milloin ne ensimmäisen kerran koottiin yhdeksi kokonaisuudeksi”

    Raamatun tekstit eivät o l e s u o r a n a i s e s t i Jumalan sanaa. Ja miksi? Koska niitä ei ole kirjoitettu ns. automaattikirjoituksella kirjoittajien ollessa transsissa eli teksti e i o l e Jumalan sanaa sellaisenaan suoralainauksena vaan se on Jumalan Hengen henkeyttämää.

    Tämä tarkoittaa sitä, että tekstientyyli ja sisältö on sitä, miten sen kirjoittajat kukin tahollaan ovat saamansa ilmoituksen ymmärtäneet.

    Niinpä minäkin käytän omaa järkeäni, koska ”järjen käyttö on sallittua” lukiessani Raamattua.
    Esimerkiksi luomispäivät eivät ole päiviä siinä mielessä, että ne ”päivät” olisivat maapallon akselinsa ympäri pyörähtämisaikoja, koska maapallo on luotu vasta noin 10 000 miljoonaa vuotta sen jälkeen kun Jumala sanoi ”Tulkoon valo”.

    Jumala ei, ainakaan toistaiseksi, ole ”puhunut” minulle ohi Raamatun ja minä en voi myöskään ymmärtää Raamattua muuten kuin oman järkeni puitteissa.

    Tuo selitykseksi minun kirjoitusteni poikkeavuudesta tämän alustan kirjoitusten ”yleishenkeen”.

    Tykkää

  4. Olen kevään kuluessa ihastellut raparperia sillä silmällä, että se voisi olla sellainen elämänvoiman symboli suorastaan. Ihan ensimmäisten joukossa se puskee mullan läpi vahvan näköisen alun, ryppyisen lehden ja hetkessä siinä on jo vartta, joka kelpaa ravinnoksi ja kaiken kruununa iso lehti. On ihmeellisen ihanaa saada seurata tätä kevään etenemistä.
    Tänään laitoin idätysastioihin suuria kurpitsan siemeniä ja auringonkukan siemeniä ja mieleen tuli kohta ”jos nisunjyvä ei putoa maahan ja kuole”( Joh 23).Mitä kaikkea Jeesus tuolla kohdalla tarkoittikaan.

    Liked by 2 people

  5. :) Se onkin mielenkiintoista, joka kevät, seurata mitä sieltä mullan alta lopultakin nousee. Usein itselläni eivät sipulikukat ole kukkineet, tehneet vain lehdet. Olen kai istuttanut sipulit liian syvään tms.?
    On ihana saada asua tai omistaa sen verran maata että tuon kasvun/elämän ihmeen pääsee todistamaan! Siihen ei väsy, aina se yhtälailla innostaa.

    Nisunjyvä, niin.
    Tytär laittoi omenapuita kasvamaan siemenistä?! Ne piti ihan tietyllä tavalla saada alkuun mm. kylmäkäsittelyllä jääkaapissa :() ja nyt niitä on mökilläkin jo maassa liuta ja vartta metrin verran ja silmuja! Tuleeko niistä koskaan hedelmää jää nähtäväksi ;) mutta mielenkiintoinen kokeilu.
    Kiitos Virpi.

    Tykkää

  6. Minä kiitän Jumalaa seuraavan laulun sanoin:

    Tykkää

    • Kiitos Katri. Lähes ensimmäisiä lauluja joita opetin pikkutytölleni ennen kuin edes ”ärrä” oli tarpeeksi kehittynyt, ja se on vieläkin laulu joka saa hänet herkistymään :) : Ja tottahan tuo onkin!

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s