Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

14 kommenttia

Otsikon ilmaisu on sitä tuttua ja turvallista hengellistä kieltä, jonka jokainen suomalainen tunnistaa. Osa elämän liturgiaa, jossa olemme mukana tahdoimmepa tai emme.On oikeastaan aika vaikeaa yrittää omin sanoin kuvata tätä kaikkea ja siksi nuo hengelliset ilmaisut ja sanat ovat olleet tukenamme läpi vuosisatojen. Valmiiden sanojen ja ilmaisujen vaarana on kuitenkin se, että kaikesta tulee ulkokohtaista ja sanojen alkuperäinen tarkoitus hukkuu ja ymmärrys katoaa. Siksi on kaikkein tärkeitä että lukee Raamattua.

Kristinusko on pohjana länsimaiselle elämäntavalle, mutta mietin tässä, että ilmentääkö tuo elämäntapa enää millään muotoa sitä mitä sen pitäisi. Elämme ajassa, jossa meitä haastetaan joka suunnalta perustelemaan elämäntapaamme. Yhä useampi joutuu kamppailemaan elämässään epävarmuuden, köyhyyden ja yksinäisyyden kanssa. Yhtälailla ateisti kuin kristitty joutuu vihan ja halveksunnan kohteeksi joltain suunnalta.  Rajat repeilevät ja eri mediat heijastelevat kansojen pelkotiloja.

Mitä otsikkon sisältö meille merkitsee? Onko se pyynnön kuittaaminen, rukouksen juhlava lopetus vai jotain vielä suurempaa. Tarjoaako se meille lohtua vai pakkoa?

Voisiko otsikko sisältää kutsun suureen seikkailuun, joka ei pääty koskaan?

Olen kuullut elämässäni kymmeniä parannussaarnoja ja alttarikutsuja. Raamattutunteja rukouksesta ja parantumisesta, monenlaista hyvää, josta olen saanut uusia rakennuspalikoita omaan elämääni. Olen saanut jopa itse opettaa seurakunnassa ja puhua niitä asioita mitä Jumala on antanut sydämelleni. Mutta usein on käynyt niin että se mitä itse olen pitänyt tärkeänä onkin ollut toisarvoista ja se mikä on ollut minulle pikkujuttu, onkin ollut se mitä Jumala on tahtonut tulevan julki ja annettavaksi ihmisille. Jeesus on kohdannut ihmiset omalla haluamallaan tavalla, ei niin kuin puhujat ja opettajat ovat ehkä itse ajattelleet.

Olen kohdannut ihmisiä jotka ovat kasvaneet keskellä hengellistä väkivaltaa. Parannuksenteko ei ole riittänytkään ja lain armoton julistaminen on peittänyt alleen todellisen parantumisen, jonka armo saisi aikaan. On vain niin vaikea hyväksyä sitä ajatusta, että meistä ei pahuus kurittamalla lähde.

Välillä olen itse hukassa oman uskoni kanssa. Mutta onko tämä uskoni omaa?

Yksi evankeliumin salaisuuksista on, että armo ja usko tulee meihin ulkopuolelta. Se ei ole arvoitus tai palapeli, jonka meidän tulee itse ratkaista. Kyse ei ole hengellisistä lihaksista, joita voisimme kehittää. Me haluaisimme niin kovasti pelata tätä elämä nimistä peliä itse omilla säännöillämme. Elämän antaja, Luoja, Jumala on kuitenkin antanut tämän kaiken meille lahjaksi ja hän lahjoittaa myös uskon. Hän on määrittänyt jo kaiken valmiiksi. Niin laki kuin laintäyttymyskin on suunniteltu ja tehty meille valmiiksi.

Mitä sitten jää enää meille jos omat ponnistelumme ovatkin turhia? Emmekö voi tehdä mitään? On vaikea asettua vain lapsen osaan ja ottaa vastaan Jumalalta hänen armahduksensa, lohdutuksensa ja kasvatuksensa. Olisko vastaus se, että aluksi olisi vain asetuttava kuuntelemaan  ja lepäämään. Avata sydän Jumalalle. Meitä pelottaa oma syntisyytemme ja synti. Emme ymmärrä synnin todellista luonnetta, sitä, että se erottaa meidät Jumalasta ja että synti on todellista, jotain, joka on meissä emmekä voi selvitä siitä omin voimin. Syntisinä olemme kaikki samalla viivalla Jumalan edessä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jumalan kolminaisuus hämmentää. Isä luojana ja Jeesus pelastajana on jotenkin ymmärrettävä paketti ja jollain tasolla turvallinenkin, koska meidän on jotenkin helppo sijoittaa heidät mielikuvissamme kauas pois, Jumalan valtakuntaan tai taivaaseen. Mikä sitten on Pyhä henki? On parempi kuitenkin kysyä kuka hän on? Pyhä Henki on yhtä paljon Jumala kuin mitä Isä ja Poikakin. Hän kantaa nyt sitä Jumalan voimaa maanpäällä ja antaa sen käyttöön kaikille, jotka sitä pyytävät. Samalla tavalla kuin mitä Pyhä Henki antoi voiman Jeesuksen käyttöön.  Jeesus itse julisti, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle, eikä käsittääkseni hän ole sen jälkeen lähtenyt pois.

Pyhän Hengen toiminta on kuitenkin luonteeltaan sellaista, että hän ei tunkeudu väkisin kenenkään elämään vaan hän odottaa kutsua sisään. Kaikki on hyvin intiimiä ja henkilökohtaista. Pyhä Henki esittelee meille henkilökohtaisesti Jeesuksen pelastajana.

Kauniita  sanoja, mutta mitä ne tarkoittavat? Lyhyesti sanottuna meidän tulee etsiä yhteys Jumalaan ja se tapahtuu toisten ihmisten ja seurakunnan kautta.

Mainokset

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

14 thoughts on “Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

  1. ”Kristinusko on pohjana länsimaiselle elämäntavalle,..”

    Länsimaisen elämäntavan pohjana on tänään humanismin, renessanssin ja Valistuksen aatemaailma ja arvot. Lainsäädäntömmekin pohjaa kristinuskon ylihypätenroomalaiseen ja germaanisen oikeuteen.

    Tykkää

    • Aika paljon sanottu. Jo pelkästään kirjakielemme syntyyn on vaikuttanut eri raamatun käännökset ja Esimerkiksi Mikael Agricolan UT:n suomennoksen ilmaisuja esiintyy yhä suomen kielessä. Moraali ja etiikka, lähimmäisenrakkaus yms käsitteet nousevat raamatusta. Musiikki, kirjallisuus ja taiteet ovat kehittyneet Kristinuskon teemojen valossa tai varjossa. Ja itse asiassa itse valistusajan ydin Ranskassa oli sama kuin uskonpuhdistuksen ydin eli Katolisenkirkon harhojen vastustaminen. Voltaire itse oli deisti joka opetti ihmisen omastatunnosta mutta armokäsitys oli hänelle vieras.

      Rousseau Jean-Jacques, ranskalainen runoilija ja filosofi (1712-1778) sanoi seuraavaanlaisesti:
      -Raamatun sanoma valloittaa minut. Evankeliumien totuus puhuttelee sydäntäni ja on lisäksi täysin jäljittelemätön, sillä jos ne syntyisivät ihmisten hengestä, olisivat niiden kirjoittajat suurempia kuin mahtavimmat sankarit.

      Mitä lainsäädäntöön tulee niin eihän mikään lainsäädäntö hyppää koskaan yli mitään sukupolvea vaan paremminkin voisi puhua kerroksellisuudesta jolloin aina rakennetaan vanhan päälle. Aivan samalla tavalla Roomalainen kirkko alkoi järjestelmällisesti rakentaa kristinuskon ulkoista kuvaa korvaten vanhoja pakanallisia juhlia kristillisillä juhlilla. Messummekin heijastelee Konstanttinuksen ajan hovin loisteliaita puitteita kun Kristinusko olikin yhtäkkiä suositeltavaa. Pakanuuden uhka väistyi ja pakanallisia tapoja uitettiin osaksi kristillistä tapakulttuuria.
      Suomalaiseen kristilliseen tapakulttuuriin istuu vallanmainiosti muinaissuomalaiset tavat, olemmehan suomalaisia. Niin, tai ainakin meistä on tullut suomalaisia aikojen saatossa, kuten tulee luultavasti uusista tulokkaistammekin tosin he tullessaan antavat tähän uudensävyn ja sivujuonteen.

      Liked by 1 henkilö

  2. Sydäntäni, mieltäni ja sieluani sykähdyttää tässä Tapion vastauskommentissa, kaiken muun hyvän lisäksi, tuon Rousseaun sanoma! Blogi on kaiken kaikkiaan taas taattua Tapiota jossa on kokemuksen, totuuden ja paneutumisen ääni, uskon syvyys ja rohkeus ihmisenä olemisessa. Kiitos!

    Tykkää

  3. Tapio Laakso, myös monen monilla ei kristilisillä kansoilla on oma kieli, luku- kirjoitustaito ihan kristinuskosta huolimatta. Kieli, luku ja kirjoitustaito eivät kuvaa sinänsä elämäntapaa. Ja meidät opetti lukemaan itse asiassa Ruotsin valtio, jonka ’kunnallinen’
    toimelin oli kirkko, joka ei muuten halunnut lainkan opettaa tavallista kansaa kirjoitamaan ja lukemaankin v a i n uskonnolista kirjallisuutta. Puumerkkejä piirettiin Suom,esa paljon vielä 1800-luvulla! Ja on naivia omahyväisyyttä luulla, ettei lähimmäisenrakkautta olisi ollut olemassa ennen kritinuskoa, antiikissa sanottiin etiikasta (Senecan mm,) jo kaikki se, mitä kristinuskossa sanottiin. Agape rakkaudenkin toi Palestiinaan buddahalaisen keisari Asokan lähetyssaarnaajat. Joku piispa sanoikin rehellisesti ettei ole olemassa mitään erillistä kristillistä moraalia. Valistus lopetti kirkon hirmuvallan ja sammutti noitaroviot ja poisti kidutuksen oikeulaitoksesta, jossa moosekselais-hammurabilainen julma ja brutaali oikeuskäytäntö oli ollut voimasa ja olisi ilman valitusta kaiketi vieläkin jos eräät fundamentalistit saisivat asiasta päättää.
    Lainsäädäntömme uusittiin 1700-luvun lopulla ja se otti lähtökohdikseen roomalaisen ja germaanisen oikeuden, jonka princiipit olivat ajalta ennen kristinuskoa.

    Tykkää

  4. Oikeudesjärjetyksestämme vielä erikseen:

    Lainsäädännöstämme voimme siis sanoa, että nykyään se pohjautuu lähinnä roomalaiseen ja germaaniseen oikeuteen. Joitain kanonisia perheoikeudellisia kohtia lukuunottamatta. Päinvastainen krist. myyttinen käsitys perustuu laisäädäntöön ennen 1700-luvun loppua. On otettava ennenkaikkea huomioon, että esim. omaisuusrikoksisia koskevat yleisperiaatteet (varkauden sanktioitavuus jne) eivät ole mitään erityisesti kristillisiä periaatteita. Varkaus on sanktioitu kaikkialla maailmassa ennenkuin kristinuskosta tiedettiin mitään. Tämä noin vain esimerkin vuoksi.
    Roomalaisen oikeuden vaikutuksia suomalaiseen lainkäyttöön: Bysantin keisari Justinianus kokosi antiikin Rooman lait ja oikeustiedon Corpus Iuris Civilis –teokseksi 530-luvulla. Teos unohtui sitten kokonaan varhaiskeskiajalla, mutta ”löydettiin” uudestaan, kun oikeustiede elpyi 1100- luvulla Italian Bolognasta lähtien. Keskiajalla teosta pidettiin raamatun tapaisena ehdottomana totuutena, mutta myöhemminkin sen monet periaatteet ovat siirtyneet eurooppalaiseen oikeuskäytäntöön. Erityisesti 1800-luvun alussa julkaistut ranskalainen Code Civil ja saksalainen Bürgerliche Gesetzbuch välittivät roomalaisia oikeusperiaatteita eurooppalaiseen lainsäädäntöön.
    Pohjoismaat tulivat oikeudenkäytössään pitkään toimeen turvautumalla vanhoihin maanlakeihin sekä lähinnä Saksan kautta tulleisiin roomalaisen oikeuden periaatteisiin. Lars Björnen mukaan kerrotaan Svean hovioikeuden pöydällä olleen vielä 1700-luvulla kaksi kirjaa: Kristofferin maanlaki sekä Corpus Iuris Civilis.
    Roomalaisen oikeuden periaatteet kiteytetään usein latinankielisiin lentäviin lauseisiin. Professori Björne heittää näistä muutaman esimerkin:

    AUDIATUR ET ALTERA PARS = kuunneltakoon myös toista osapuolta.

    JUS EST ARS BONI ET AEQUI = oikeus on hyvän ja kohtuullisen taito.

    FAVOR DEFENSIONIS = suosi puolustusta

    RATIO LEGIS = (etsi) lain tarkoitus.

    Kun puhutaan roomalaisen oikeuden vaikutuksesta Suomen nykyiseen siviilioikeuteen, on Björnen mukaan v a i k e u k s i a l ö y t ä ä a l u e , j o s s a
    s i t ä e i o l e o l l u t

    Tykkää

    • Jaa-jaa. Tuosta lainsäädännöstä kuriositeetti matkan varrelta. Työskentelin opiskeluaikanani Helsingin kaupunginhallituksen asiamiestoimistossa, jossa kaupunginlakimiehellä oli kirjahyllyssään vain yksi kirja, Ruotsissa säädetty 1734 laki. Tällä lailla tuli silloin kuulema hyvin toimeen, kun kaikki jälkeenpäin kirjoitettu perustui tähän roomalainen oikeus pohjana kirjoitettuun lakiin. Oikeuden
      mies, kun lakimies oli.

      Tämä oli muuten se laki, josta sanottiin ”laki ennen mua syntynyt myös jälkeheni jää”.

      Tykkää

  5. Ilmeisesti meidän tiemme eroavat sanassa myyttinen. No ei siitä sen enempää.

    Justianuksen aikana oli valtionkirkkoa eletty jo parisataa vuotta ja olisi omituista ellei Kristiuskon keskeiset periaatteet olisi siirtyneet valtion lakeihin. Kyse on pitkälti siitä miten miellämme moraalin ja sen kuka loi ihmisen. Jos Ihminen on Jumalan kuva on olemassa myös luonnollisen moraalin, yleisen oikeudentajun käsite. Jos taas Jumala ei luonut maailmaa, pohjautuu moraali ja etiikka selviytymiseen ja vahvuuteen.

    Ihminen on aina vääntänyt asioita omaksi edukseen ja sitä kautta myös vallankäyttö, myös hengellinen vallankäyttö vääristyy helposti. Jos tarkastelemme kahta kirjan uskontoa, Islamia ja Kristiuskoa, niiden lähestyminen valtiota ja vallakäyttöä ovat täysin vastakkaisia. Islam tavoittelee teokratiaa, valtiota jossa Sharialaki on ylin laki. Kristinusko alunalkaen lähtee alhaalta, heikosta ihmisestä käsin ja lohduttaa vallanpitäjien ja vaaltion ikeessä elävää. Kysymys kuuluukin että missä mentiin vikaan. ei niinkään mikä on valtion ja yhteiskunnan laita ja eetos ja kuka mitäkin päätti.

    Liked by 2 people

    • Jaa-jaa. Sikäli kun minä nuorena oppimastani jotakin muistan, vallitsi Muhamedin syntyaikoihin Roomassa valtiouskontona kristillinen teokratia, jossa toisinuskovia vainottiin. Paavithan myöhemmin pyrkivät säilyttämään tämän hengellisen olotilan, mutta lopulta huonolla menestyksellä. Kovin yksimielisiä teokratiastaan nykyisin eivät ole muslimitkaan, vaan tappavat toinen toisiaan siinä kuin muitakin toisinuskovia.

      Tykkää

  6. ”Justianuksen aikana oli valtionkirkkoa eletty jo parisataa vuotta ja olisi omituista ellei Kristiuskon keskeiset periaatteet olisi siirtyneet valtion lakeihin.”

    Justinianus otti käyttöön Corpus Juriksen joka oli roomalAinen lakikokoelma ja siinä oli roomalaisen oikeudenperiaatteet ajalta e n n e n kristinuskoa. Kristilliset valtiot lipesivät kuitenkin tältä hyvältä polulta ja päästivät moosekselaisen brutaalin ja rivon lainsäädännön valtaan, minkä sitten 1734 lakiuudistus Valistuksen toimesta kumosi ,joskin siinäkin oli vielä mm. jumalanpilkasta kuolemanrangaistus. Eteenpäin mentii edelleen 1772 valistusmiesten johtaessa Ruotsi-Suomea:
    Vuoden 1772 hallitusmuoto: vallankäytön lakisidonnaisuutta ja oikeuslaitoksen vakauttamista. Oikeudelliset reformit kajosivat ennen muuta säätyjen etuoikeuksiin. Kuolemanrangaistusta rajoitettiin (1779) ja kidutus tunnustuksen hankintamenetelmänä kiellettiin (1772).
    Islam syntyi 600 vuotta kristinuskon jälkeen. Laakso voisi miettiä missä mallissa ja miten eettisesti korkeatasoinen kristinusko oli 600 vuotta sitten…

    Tykkää

  7. Niin, huomaan että suomi on kielenä vaikeaa, koska olen täsmälleen samaa mieltä, että pieleen mentiin pitkään ja pahasti. Valistuksen ajalle mahdollisuuden antoi uskonpuhdistus joka toi Raamatun kansankielelle ja siitä lähti liikkeelle vapauden liike ja reformaatio joka yhä jatkuu tai ainakin soisin sen jatkuvan. Ja mikä sitten on elämän tapaa ja mikä lakia

    Raamatun tulkinnasta pahimpia väärinymmärryksiä on ollut miekkalähetys joka pohjasi Jeesuksen vertaukseen rikkaan miehen juhlista, jossa kreikasta latinaan käännettäessä kreikkalainen käännösvirhe paheni pakottamisesksi juhliin kun taas Jeesuksen arameaksi tai vastaavasti hepreaksi tekstin kuva tarkoittaa taivuttelua ja suostelua. Sen ajan kulttuurissa köyhät ja kerjäläiset eivät kuuluneet rikkaiden pöytiin ja aikalaiset ymmärsivät hyvin että köyhät eivät suostuttelematta lähde rikkaan miehen kemuihin. Ristiretkien aikoihin taas hyvin politiikkaan sopi ajatus miekalla pakottamisesta kristityksi.

    Raamatun kova ydin on evankeliumi Jeesuksesta ja aikojen saatossa on ristiretkien ohella tehty monta harharetkeä joilla ei kauheasti ole tekemistä elävän uskon kanssa. Joka mutkasta löydämme tieltä pois harhautuneita valtioita ja kirkkoja. Teokratia toimii vasta kun Jeesus tulee takaisin. Adamista asti on räpelletty ja se jatkuu yhä ja historia saa lisää tutkittavaa.

    Tykkää

  8. Mihis jatkokeskustelu on häipynyt?

    Tykkää

  9. Sepon kommentti kopioituna:Kirjoitettu 27.10.2015 klo 15:18
    ”Valistuksen ajalle mahdollisuuden antoi uskonpuhdistus joka toi Raamatun kansankielelle ja siitä lähti liikkeelle vapauden liike ja reformaatio joka yhä jatkuu tai ainakin soisin sen jatkuvan.

    Valistus oli alkanut lähteä liikkeelle jo humanismista ajalta ristiretkien jälkeen, jolloin hermeettistä kirjalisuutta ja arabialaista viisautta rantautui Eurooppaan jossa sitä mm. Toledossa käännettiin. Humanismi sai rinnalleen renessanssin ja molemmat johtivat feodalismin romahdettua Valistukseen, joka niisti nenän yhtähyvin katoliselta kuin luterilaiselta kirkolta. Luterilaiset polttivat noitia ihan siinä kuin katolisetkin. Olennaista oli myös että johtavat valistusfilosfit olivat kirkon vainoamia ruusuristiläisiä ja vapaamuurareita ja teosofeja. Lutherin vaakunassa ei sattumalta ollut ruusuristiläisten ruusu vaikka Luther itse ei koleerikkona ja olutongelmasta kärsivänä kyennytkään itseään vielä hillitsemään ja olisi ollut valmis ’tappamaan noitia vaikka omin käsin’. Valistuksen lopullinen läpimeno edellytti riitävän montaa valistunuta hallitsijaa ja toimijaa, jotka olivat toiminet esoteerisissa seuroissa itseään sivistämässä.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s