Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Pyhäpäivän ajatuksia

Jätä kommentti

Aamulla varhain nousi mieleeni lause yhdestä rakkaasta runosta ja lause kuuluu näin:” Me soudamme haahta haurasta, min ympäri aallot pauhaa; me kuljemme suurta korpea ja emme löydä rauhaa”! Runon nimi on ”Rauhattoman Rukous” ja tekijä Eino Leino. Tämäkin runo on kulkenut mukanani vuosikymmenet. Herää kysymys miksi nyt tämä vielä näin illan päätteeksi? En tiedä, yritän vaan etsiä ajatusta ja vastausta eräälle tämän loppupäivän  kysymykselle?

Olimme tänään joululaulu kirkossa joka on traditio kappelillamme ja aina yhtä ihana. Tultuamme kotiin hoitelin vähän itseäni ja sitten aloitimme joka sunnuntaisen rukoushetkemme. Meillä riittää aina runsaasti rukoiltavaa; niin kuin Henki vaikuttaa.

Tänään oli jälleen juhlaa, joka voi olla sellaistakin että rukouksemme on hätää sielujen puolesta, kyynelten ja kiitosten välimaastossa. Erikoinen päivä monessakin suhteessa. Nyt illalla katselin nauhottamani ohjelman Cafe` Raamatusta. Siinä puhuttiin Jumalan tekemistä liitoista kautta Raamatun. Polttava kysymys, joka nyt pakottaa kirjoittamaan syntyi mielessäni jos vaikka joku vastaisi? Kysymys on ns. ihmisen vapaasta tahdosta?

Kun palavasti ja toistuvastikin rukoilemme joidenkin nimettyjen ihmisten iankaikkisen elämän  puolesta että he ymmärtäisivät sen, niin voiko Jumala pidentää tämän maailman aikaa sen takia että ne, joiden puolesta rukoilemme kukin tahoillamme, eivät vaan tahdo uskoa. Tai osaa/ymmärrä, kuinka tärkeästä asiasta on kyse silloin kun Jumala kutsuu, vaikka se kutsu tulisi ihmistenkin vajaitten sanojen kautta.

Onko niin että ihmisellä on se ns. vapaa tahto? Jumalahan on kyllä ilmoittanut että sitten kun evankeliumi on saarnattu kaikille kansoille sitten tulee loppu?

Ovatko ihmiset niin erilaisia, vaikka Kutsuja on sama, että voivat päättää ottavatko Jumalan kutsun vastaan tai jättävätkö ottamatta. Sen vain tiedän omasta kokemuksestani ettei tullut/ollut mitään mahdollisuutta valitakaan uskoon tuloa/ uudestisyntymistä joka vain tapahtui itsellenikin yllätyksenä. En edes ymmärtänyt mitä tapahtui, tiesin vain että joku täydellisesti muuttui. Suunta kääntyi täysin ja hetkessä ja edelleenkin, Kiitos Herran, samalla tiellä!

Vai onko niin, että Jumala on määrännyt määräajat kaikelle? ”Kaikella on määräaikansa” jossain sanan kohdassa sanotaan. Pakko sanoa että sydän vuotaa verta monen ihmisrukan takia kun tuntuu siltä ettei mitään voi, siis muuta kuin rukoilla. Ja kuitenkin juuri tänään on täälläkin ”taivaalla” saanut lukea kuinka ihmeellisesti Jumala johdattaa luotujaan. Käyttää omiaan lähimmäistemme iankaikkisen sielun pelastumiseksi, Sanan ja Hengen opastamana.

Ehkä olen viimeaikoina vähän huonosti lukenut Raamattua kun tätä nyt kyselen, mutta se on kuitenkin ihmis elämän tärkein kysymys. Ja kuin tämä runo, kaunis ja tosi. Ihmisellä jolla ei ole Jumalaa ei myöskään ole rauhaa.  Muutama loppusäe runosta sopii juuri tähän aikaan, runossa on toivo myös niille, jotka ovat kerran tunteneet Herran, mutta pois poikenneet. Aina voi palata takaisin. Herra on hyvä.

Oi joutuos kirkkahin jouluyö, oi syntyös sydämihin, oi syttyös syömmehen jokaiseen, joka tutkivi: mistä mihin?

Oi syntyös rauha mun rintaani kuin syntyi seimehen lapsi, sinä rauhani nuori ja naurusuu, sinä kukkani kultahapsi.

Ja kilvan kulkisi kumartamaan sua turhan tietoni aatteet, kuka kullat tois, mikä mirhamit, mikä päärlyt ja purppuravaatteet.

Mun henkeni tietäjät harmaapäät erämaita ne etsien käypi, mut taivas on tumma ja tähdetön ja yö, yhä hämärtäypi.

Minä lapsena vanhaksi vanhenin. En nuor ole koskaan ollut. Toki kerran ma keväästä haaveilin, mut haavehet nuo oli hullut.

Olen väsynyt lauluni valheeseen. Herra tee minut lapseksi jälleen! Minä tahdon soittoni särkyneen viedä suurelle virittäjälleen.

 

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.