Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Jeesuksen kaltaisuus

5 kommenttia

Suomalaisen miehen mielenmaisemaa

Suomalaisen miehen mielenmaisemaa

Mitä tuo pelottava ja vaativa ilmaisu pitää sisällään? Hirveä vaatimus, jos tuota vaaditaan minulta. Tällaisesta jatkuvasti äänessä olevasta itsestään puhujasta ja itserakkaasta kaverista tuskin on Jeesuksen kaltaiseksi näin äkkipäätä ajatellen. Jeesushan on Jumalan poika. Ajatushan on puhdasta rienausta ja Jumalan pilkkaa.

Jeesushan on puhdas ja viaton. Täydellinen. Hän oli täydellinen Ihmisenä ollessaan ja on yhä…

Vaan jokin tässä silti nyt mättää nimittäin Jesaja ei kuvaa Jeesusta kovin kauniilla sanamuodoilla  ”Hän oli ylenkatsottu, ihmisten hylkäämä, kipujen mies ja sairauden tuttava, jota näkemästä kaikki kasvonsa peittivät..” 

Tuohon raamiin minäkin saattaisin osua, mutta hyvyys, sitä minussa itsessäni ei ole. Miksi sitten lukiessani raamattua löydän sieltä ajatuksen siitä, että minun tulisi pyrkiä Jeesuksen kaltaiseksi.

Olin viikonlopun Kalajoen Kristillisellä kansanopistolla miestenpäivillä. Olin matkassa ensi kertaa ja kokemus oli ainutlaatuinen. Otsikkona oli Tavallisen miehen päivät, mutta en näin jälkikäteen ajateltuna tainnut löytää sieltä standardi esimerkkiä miehestä, joka olisi ollut keskiverto tavallinen suomalainen mies, vaan yli sata ainutlaatuista elämänsä menettänyttä ja uuden tilalle saanutta upeaa miestä, joilla oli mukanaan oma tarinansa siitä miten he olivat saaneet löytää elämäänsä uuden polunpään ja punaisen langan. Jokainen oli omalla tavallaan rujo ja ruhjottu mutta samalla kauniita, voimakkaita ja heistä loisti kirjaimellisesti ulos valo, joka voi olla peräisin vain Kristuksesta.

Viikonloppu laittoi palikoita järjestyksen monella tasolla. Miehenä, poikana ihmisenä ja Seurakunnan jäsenenä ja nimenomaan Kristuksen seurakunnan jäsenenä. Yhteys ja veljeys noiden miesten, vanhojen ja nuorten, kanssa toi eteeni kuvan Jeesuksesta ihmisenä, joka puhtaana, mutta ihmisenä kykeni näkemään Jumalan, isän joka kertoi mitä hänen kuului tehdä. Pelosta huolimatta hän meni oman tiensä loppuun saakka ja mahdollisti meille , tavallisille miehille, liittyä sukupovien ketjuun, joka pyhinä kulkevat kohti taivasta ja Jeesuksen kaltaisuutta.

Kuvani Jeesuksesta muuttui ja syveni, hän on yhä enemmän  suomalaisen miehen näköinen, miehen, joka katsoi Jumalaa ja teki samoja asioita mitä Taivaallinen isä teki.  Paransi lohdutti, eheytti ja rakasti ihmisiä. Hän ei olekkaa muodoltaa kaunis kuin se kiiltokuvan Jeesus vaan hän on ruhjottu mies täynnä valoa ja puhdasta lähdevettä joka virvoittaa ja vahvistaa  juojaansa.

Monet noista viikonlopunna tapaamistani miehistä,  joiden elämän tarinoita  kuuntelin, olivat matkalla kohti Jeesuksen kaltaisuutta niin seurakuntana kuin yksilöinä. Kenelläkään ei ollut itsellään mitään tarjottavaa Jumalalle ja silti he olivat kelvanneet. He elivät Pyhän hengen täyteydessä ja he olivat pyhiä Jeesuksen veren tähden.

Mitä yritän sanoa? Kun annamme Pyhälle Hengelle luvan toimia elämässämme, ei omilla teoillamme ja rikkinäisyydellä ole enää mitään merkitystä. Vain sillä on merkitystä, mikä on sydämemme tila, Jumala haluaa että näkisimme mitä hän tekee ja kuulisimme häntä. Olisimme hänen kanssaan. Hän ei halua vain pientä osaa elämästämme vaan hän haluaaa meidät kokonaan. Niinkuin elämä ei ole harrastus, ei myöskään usko Jeesukseen ole sitä, sillä se on koko elämä hänessä ja hän meissä.

Advertisements

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

5 thoughts on “Jeesuksen kaltaisuus

  1. Jeesus on vähän niin kuin suomalainen mies – tämä on mahtavaa! Ei ole Jeesus nössö eikä kiiltokuva, eikä ole peukalo keskellä kämmentä. Kiitos Tapio.

    Tykkää

  2. Tähän tekstiin minäkin taas sovin, vaikka en mies olekaan.
    Tapio, et ole luuultavasti yhtään sellaista tekstiä kirjoittanut joka ei olisi hoitanut minua(kin).
    Tässä olet aidoimmillasi, tämä on sinua. Sielu, sydän ja Jumalan Henki. – JA …………
    JEESUS!

    Kiitos!
    Sanat vain eivät riitä.

    Tykkää

  3. Tapio, sinua on upeaa tuntea sekä livenä, että blogistina; sama, aito jätkä ilman vilppiä!

    Tykkää

  4. Kiitos Tapio kämppäkaveruudesta. Samoja mietteitä minullakin; niin eri taustoista tulemme mutta kuitenkin yhteinen Isä joka tekee meistä veljiä keskenämme. Siinä helposti menee se 50-vuotta kun huomaa tarvetta tämäntyyppiseen yhteyteen, hyvä niinkin. Siunausta työlläsi toivoo L-E Forsberg

    Tykkää

    • Kiitos Lasse itsellesi, Samallaiset on ajatukset tääläkin päin, Vieläkin olen innoissani päivien annista ja siitä miesten yksimielisyydestä ja yhteydestä Juttelin Veli-Pekan kanssa vielä ja hän haluaisi erityisesti lähetyä meidän ikäluokkaa ja siinä meillä olis hommaa…Mersuherätys Volvoherätykseksi :D

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s