Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Pyhä Henki

1 kommentti

Koen, että on aika taas puhua Pyhästä Hengestä, Jumalan kolmannesta persoonasta. Itselleni aihe on toisaalta läheinen ja tärkeä, mutta samalla myös vaikeatajuinen. Joudun lapsen tavoin heittäytymään tässä Raamatun varaan ja luottamaan siihen ilman omaa järkeilyäni, koska oma järkeni torjuu aika monet Pyhän Hengen toimintaan liittyvät asiat järjen vastaisina.

Raamattu ei käytä sanaa kolmiyhteinen Jumala, mutta se antaa selvästi ymmärtää millainen Jumalan olemus todella on. Poika, Jeesus on ollut aina olemassa Jumalan ”synnyttämänä” ennen aikojen alkua, ei luotuna, Isä, Herra Sebaot, joka on maailman Luoja sekä Jumalan Pyhä Henki, persoona, jonka voimassa Jeesus ihmisenä toimi, Henki, joka herätti Jeesuksen kuolleista, murtaen kuoleman vallan ja joka vuodatetiin Jeesuksen omien ylle Helluntaina.

Vaikka me kirkkovuoden mittaan käymme kirkoissa läpi Jeesuksen elämää, niin on hyvä muistaa missä Jeesus on nyt. Jeesus on Herra, joka istuu valtaistuimellaan ja rukoilee meidän puolestamme lakkaamatta. Elämme Kristittyinä Jumalan kuningaskunnan suurlähettiläinä tässä maailman ajassa. Me elämme samalla lopun aikoja tai armon aikaa, ihan miten haluamme sen ilmaista. Se alkoi Jeesuksen ylösnousemuksesta ja taivaaseen astumisesta. Toisaalta sen voisi laskea alkaneen myös siitä uuden liiton alkamisesta jonka Jeesus asetti ehtoollisessa. Ehtoollisessa me saamme osallistua siihen Jumalanpalvelukseen. joka on käynnissä Taivaassa koko ajan. Voisi sanoa, että Ehtoollinen on se ”ohut paikka”, jossa Jumalan todellisuus tunkeutuu lähimmäksi tätä maailmaa ja meitä.

Tässä ajassa on Pyhä Henki meidän kanssamme. Hän mahdollistaa uskon, joka on Jumalan ensimmäinen armo lahja jokaiselle kristitylle. Jumalan Pyhä Henki myös ylläpitää tätä Jumalan luomakuntaa. Meidän on muistettava se kaiken tämän ulkoapäin tulevan informaation ja tietotulvan keskellä. Tieteen löydöt eivät riitele Jumalan luomistyön kanssa vaan se tutkii tätä ihmeellistä luomakuntaa. Raamatun tekstit eivät ole tietopankki maailmasta, vaan se on ilmoitusta siitä kuka Jumala on.

Tämä aika tuntuu houkuttelevan meitä pois monella tavalla evankeliumin ytimen ääreltä. Erilaiset hengelliset virtaukset vievät katsettamme pois ristin miehestä. Emme muista punnita ja tarkastella kuulemaamme Raamatun ilmoituksen valossa. Unohdamme kaiken myllerryksen keskellä, että olemme ensisijaisesti Jumalan maailmanlaajuisen seurakunnan ja valtakunnan asukkaita. Unohdamme rukoilla vihollistemme puolesta. Unohdamme, että Jumala ottaa vastuun asioista, sodista ja kostosta, emme me, Jumalan lapset. Nostamme profeetan asemaan ihmisiä joiden elämä ei ole Jumalan tahdon mukaista. Vain Pyhä Henki voi kirkastaa meille nämä asiat.

Pyhä Henki on kanssamme viemässä evankeliumia, ilosanomaa Jeesuksesta, eteenpäin ja tämän tosiasian läpi olisi jokaisen Kristityn katsottava maailmaa. Armon aika, jota elämme on nimenomaan ilosanoman ja uskon syntymisen aikaa. Siksi olisi hyvä pyytää Pyhän Hengen ilmestymistä ja toimintaa omaan elämään. Paavali kehoittaa ja selventää aihetta 1. Korintilaiskirjeessä 14 luvussa näin: Kun te nyt kerran tavoittelette henkilahjoja, pyrkikää saamaan niitä runsain määrin seurakunnan rakentamiseksi. Paavali kehoittaa meitä anomaan armolahjoja, jotta voisimme rakentaa omaa seurakuntaamme. Armolahjat ovat Jumalan meille antama työkalupakki seurakunnan ja evankeliumin työn tekemiseen. Armolahjat eivät ole mitä tahansa puuhastelua vaan kyse on nimenomaan Pyhän Hengen vaikuttamista taidoista ja tiedoista. Armolahjat tai niiden puute ei kuitenkaan ole merkki uskon puuttumisesta. Armolahjat eivät pelasta ketään. Ainoastaan ja vain Jeesuksen ristin työ voi pelastaa ihmisen.

Meidän on ajateltava, että seurakunta ja sen uskon tulisi aina olla Pyhän Hengen johtamaa, mutta aina ei näin ole. Jos Pyhälle Hengelle ei anneta tilaa eikä ymmärretä sen luonnetta, voi seurakunta silti toimia ja olla olemassa mutta sen toiminta on väistämättä vajaata. Sellainen seurakunta on kuin suunnistaja jolta puuttuu kompassi jonka avulla karttaa on helpompi tulkita tai linja-auto ilman polttoainetta tai kuljettajaa.

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

One thought on “Pyhä Henki

  1. Hyvä kirjoitus Puolustajasta!

    Liked by 1 henkilö

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.