Jeesuksen aikalaisille ei ollut ongelma Jumalan olemassaolo. Koko heidän elämänsä ja kulttuurinsa perustui yhden Jumalan palvelemiselle. Erilaiset puhdistautumissäännöt ja uhraamiset kuuluivat joka päiväiseen elämään. Jumalan pyhyttää suojeltiin kaikin tavoin ja siksi se, että Jeesus julisti syntejä anteeksi oli ylitsepääsemätön rikos, sillä vain Jumala itse saattoi puhua niinkuin Jeesus puhui. Vuosituhantinen uhrikultti oli muodostunut uskonnoksi, jossa tapakulttuuri oli ohittanut uskon ja kyvyn lukea Sanaa niin, että sydän olisi ollut auki Jumalan äänen kuulemiselle. Jeesus teki kaikki tunnustekonsa heidän nenänsä edessä ja silti vain kourallinen lopultakin ymmärsi ja uskoi Messiaan tulleen. Itsessään Jeesuksen teot eivät olleet siis vaarallisia eikä se, että hän kutsui ihmisiä parannuksen , mutta se, että joku uskalsi julistaa anteeksiantoa, oli liikaa.
Ihminen ei ole juuri muuttunut noista ajoista. Edelleen askaroimme synnin ongelman kanssa. Puhumme synnin olemuksesta ja puntaroimme omaa pyhityksemme tilaa. Ne jotka uskovat, lähestyvät Jeesusta hyvin aralla mielellä, ikäänkuin heillä ei olisi siihen oikeutta. Parannuksen teko muuttuu suorittamiseksi tai omaa uskon elämää piiskataan yhä korkeampiin kirkkauden tasoihin. Ikäänkuin Jeesuksen läsnäolo olisi jollain tavoin kiinni meidän uskostamme tai uskomme tasosta.
On totta, että on vaikea tutustua tai luoda suhdetta persoonaan, joka loistaa poissaolollaan ja esiintyy vain kirjan lehdillä. Tällainen poissaoleva Jeesus muuttuukin aikaa myöden kaukaiseksi olennoksi, jota ei voi saavuttaa. Taivaan vaikeneminen ahdistaa ja ihminen kääntyy sisäänpäin. Tässä on se rajapinta jossa usko muuttuu uskonnollisuudeksi, rituaaleiksi ja suorittamiseksi.
Itse asiassa, vaikka Raamattu on sisällöltään Pyhä kirja, niin monelle itse Raamattu muodostuu Jumalaksi ja sen jakeita siteerataan lääkkeeksi kaikkeen irrallisina Raamatun todellisesta merkityksestä. Tällainen Raamatun tulkinta kadottaa näkyvistään Pyhän kirjan keskeisen sanoman. Sanoman Jeesuksesta ja Jumalan suuresta pelastussuunnitelmasta.
Osalle sana synti on punainen vaate, joka nostaa karvat pystyyn ja sulkee korvat totaalisesti. Iso osa kansasta mieluiten kääntää selkänsä koko asialle ja vähät välittää synnistä pauhaavasta seurakunnasta. Heille elämässä on tarpeeksi ongelmia ilman, että joku kaataa vielä huolen iankakkisuudestakin heidän niskaansa.
Kaiken tämän takaa meitä etsii Pyhä Jumala, joka meistä huolimatta tahtoo meille vain hyvää. Häntä ei kiinnosta meidän epäuskomme tai suorittamisemme. Ainoa joka häntä kiinnostaa on me itse. Me kelpaamme hänelle juuri sellaisina kuin olemme ilman tekoja ja ponnistelua.
Meidän on katsottava Raamatusta mitä ja miten Jeesus toimi ja asetuttava Pietarin, Johanneksen ja muiden opetuslasten paikalle Jeesuksen rinnalle. Kuljettava hänen kanssaan ja nähdä miten hänestä ja hänen kanssaan liikkuvista ihmisistä tihkui ympäristöön Jumalan hyvyys ja rakkaus. Jeesus oli ihmisten silmissä houkutteleva ja puoleensa vetävä ihminen.
Avain tämän ymmärtämiseen on Pyhän Hengen päästäminen omaan elämään. Vain Jumalan henki voi esitellä meille todellisen Jeesuksen. Sen Jeesuksen joka vei opetuslapsensa ihmisten keskelle auttamaan, parantamaan ja opettamaan.
Jos kuvittelemme, että tarvitsemme tähän opetuslapseuteen ja Jeesuksen seuraamiseen jotain, jota voisimme itse saavuttaa jollain erityisellä hengellisellä harjoituksella tai Jumalan erityisessä läsnäolossa kellumalla, olemme pahasti harhassa. Sen tyyppinen toiminta eristää meidät maailmasta, jonne Jeesus haluaa meidät nimenomaan lähettää. Tässä kohtaa Jaakobin kirjeen ajatus ”usko ilman tekoja on kuollut” herää henkiin. Sydän rohkeasti Jumalalle avoinna alamme nähdä ne ihmiset, joita Jeesus haluaa auttaa. Meissä Jeesus muuttuu todelliseksi tälle maailmalle. Meidän tekomme ovat silloin Jeesuksen tekoja. Meidän ei tarvitse murehtia sitä mitä tapahtuu kun rukoilemme sairaiden puolesta. Olemme vapaita rukoilemaan ja jättämään kaikki Pyhän Hengen varaan. Kun autamme köyhiä varoillamme tai heikkoja työllämme meidän ei tarvitse pohtia ketä autamme vaan ainoastaan luottaa siihen että Jumalan siunaus leviää ympärillemme teimmepä mitä tahansa, kunhan teemme sen Jeesuksen nimissä.
Mitä merkitsee sitten se, että pitäisi lähestyä Jumalaa arkana ja tyhjin käsin. Armo ei ole millään tavalla ehdollista ja sen saa omistaa heti omakseen. Jeesuksen antama uhri kattaa koko elämämme, myös tulevaisuuden. Uhri on kertakaikkinen eikä vaadi jatkuvaa, oman syntisen elämän päivittelyä ja syntitaakkojen jokapäiväistä raahaamista. Sen kaltainen elämä ei eroa millään tavalla Vanhan testamentin uhrikäytännöstä. Vain Jeesuksen ja armon hylkääminen voi riistää meiltä iankaikkisen elämän. Jeesus haluaakin että armosta iloitseminen saa meidät täyttymään Pyhällä Hengellä ja elämällä niin täyteen, että se valuu yli sydämistämme ja kastelee myös ympäristömme elämän vedellä.
13/10/2015 14:04
arkinen Jeesus
mukana elämässä
pyhä olemassa
jokapäiväinen opas
uskoa keskellämme
TykkääLiked by 2 people
13/10/2015 22:49
Kiitos ihanan hoitavasta ja rohkaisevasta kirjoituksesta. Riittää kun me elämme lähellä Jeesusta, olemme avoinna Pyhän Hengen vaikutukselle elämässämme ja elämme arjessamme rukoillen avointa mieltä , herkkyyttä ja rohkeutta lähimmäisen kohtaamiseen.
TykkääLiked by 3 people
14/10/2015 14:41
Varmasti jokaiselle jotakin. Paljon hyvää ja kohti käyvää, ajattelemisen aiheeksi.
Luontoystävänä tuijotan taas tuota uskomattoman loistavaa kuvaa ja ajattelen jälleen kuinka valtavan kauniin maailman Jumala loi meille elettäväksi, huokaus, mutta olemmeko sitä arvostaneet. Suurimmaksi osaksi emme, ja siitä huolimatta Hän joka kaikkea ylläpitää, sallii meidän nähdä kuinka kaunis maailma edelleenkin on!
Loistavaa. Kiitos.
TykkääLiked by 2 people
14/10/2015 21:26
Tapio, puhut blogissasi Jeesuksesta
Minulla ei ole kaltaistasi suhdetta Häneen, mutta aiheeseesi tämäkin mielestäni liittyy ainakin pitkän kaavan mukaan.
Jeesus Kristus; historiaan ->historiassa->historiasta ->historiaan
Ennen seuraavassa kappaleessa sanottua ei ollut aikaa eikä historiaa.
Kaikki maallisin tiedoin tiedettävä, nähtävä ja koettava, siis myös aika ja historia alkoivat sillä hetkellä, kun Jumala sanoi: ”Tulkoon valkeus”(val o).
Siitä alkoi siis aika ”juoksemaan” kulumaan, vai mikä ilmaisu sille olisi paras. Mitähän yksikköä tälle ajan kulumiselle tulisi käyttää? Nykyisinhän se ilmaistaan sekunteina.
Mikä siis on sekunti? Hölmö kysymys! Sehän on minuutin 60:s osa. No mikä sitten on minuutti, se puolestaan on tunnin 60:s osa. Tunti taas on sitten vuorokauden 24:s osa, selvää kuin pläkki!?
Vuorokausi on määritelty ajaksi, jonka kuluessa maapallomme (Tellus) pyörähtää akselinsa ympäri. Maapallon pyörimisnopeus kuitenkin hidastuu koko ajan, joten myös noiden mainitsemieni aikayksiköiden itseisarvo, sikäli mikäli niillä sellaista voidaan ajatella olevan, pitenee samassa suhteessa. Vuosi on aika, jonka kuluessa planeettamme (meidänkö se onkin?) kiertää Auringoksi nimetyn keskustähtensä ympäri.
Mutta koska maa hiljalleen loittonee Auringosta, myös sen kiertoaika hiljalleen kasvaa eli toisin sanoen vuodet ovat pikkuhiljaa pitenemässä.
Moni mahdollinen lukija kenties jo miettii, että mitähän se taas oikein höpäjää? No sitä, että noita kuvaamiani aikayksiköitä ei tietenkään voitu määritellä ennen kuin niiden perusteena olevat fysikaaliset elementit ominaisuuksineen olivat olemassa – eikä nyt kyllä heti kohta niiden ilmaantumisen jälkeenkään!
Aika kuitenkin oli olemassa siis jo ennen ajanlaskun ”keksimistä”, mutta miten se pitäisi määritellä? En minä tiedä.
Mutta otsikkoon.
Jeesus Kristus syntyi
h i s t o r i a a n!
”Niin heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus loisti heidän ympärillään, ja he peljästyivät suuresti. Mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää peljätkö; sillä katso, minä ilmoitan teille suuren ilon, joka on tuleva kaikelle kansalle: teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja, joka on Kristus, Herra, Daavidin kaupungissa.” (Luuk.2:9-11)
Jeesus Kristus eli ja vaikutti
h i s t o r i a s s a!
”Jeesus vastasi ja sanoi: ”Voi, sinä epäuskoinen ja nurja sukupolvi; kuinka kauan minun täytyy olla teidän luonanne ja kärsiä teitä? Tuo poikasi tänne.” Ja vielä pojan tullessakin riivaaja repi häntä ja kouristi kovin. Mutta Jeesus nuhteli saastaista henkeä ja paransi pojan ja antoi hänet takaisin hänen isällensä. Ja kaikki hämmästyivät Jumalan valtasuuruutta. Mutta kun kaikki ihmettelivät kaikkea sitä, mitä Jeesus teki, sanoi hän opetuslapsillensa: ”Ottakaa korviinne nämä sanat: Ihmisen Poika annetaan ihmisten käsiin.” (Luuk.9.41-44)
Jeesus Kristus kuoli
h i s t o r i a s s a!
”Ja oli jo noin kuudes hetki. Niin yli kaiken maan tuli pimeys, jota kesti hamaan yhdeksänteen hetkeen, sillä aurinko oli pimentynyt. Ja temppelin esirippu repesi keskeltä kahtia. Ja Jeesus huusi suurella äänellä ja sanoi: ”Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni.” Ja sen sanottuaan hän antoi henkensä.” (Luuk.23:44-46)
Jeesus Kristus nousi kuolleista
h i s t o r i a s s a!
” Niin he menivät sisään, mutta eivät löytäneet Herran Jeesuksen ruumista. Ja kun he olivat tästä ymmällä, niin katso, kaksi miestä seisoi heidän edessään säteilevissä vaatteissa. Ja he peljästyivät ja kumartuivat kasvoillensa maahan. Niin miehet sanoivat heille: ”Miksi te etsitte elävää kuolleitten joukosta? Ei hän ole täällä, hän on noussut ylös. Muistakaa, kuinka hän puhui teille vielä ollessaan Galileassa, sanoen: ’Ihmisen Poika pitää annettaman syntisten ihmisten käsiin ja ristiinnaulittaman, ja hänen pitää kolmantena päivänä nouseman ylös.'” Niin he muistivat hänen sanansa.” (Luuk.24:3-8)
Jeesus Kristus astui ylös taivaisiin
h i s t o r i a s s a!
”Ja tapahtui, että hän siunatessaan heitä erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen.” (Luuk.24:51)
MUTTA
Paikka, missä Jeesus Kristus nyt on ”…istuu Jumalan isän kaikkivaltiaan oikealla puolella…” (Uskontunnustuksesta)
ei ole h i s t o r i a s s a!
vaan siellä kaikki on pelkästään NYT. Tosin Jeesus Kristus on kyllä historiassa sikäli, että Hän asuu myös niiden sydämissä, jotka ovat ottaneet Hänet vastaan.
Mutta kirjoitukseni ei pääty vielä tähän, sillä…
” Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta. Muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin ne tuhat vuotta olivat loppuun kuluneet. Tämä on ensimmäinen ylösnousemus. ” (Ilm.20:4-5),
Jeesus Kristus palaa vielä kerran
h i s t o r i a a n!
Tämän jälkeen tapahtuu vielä tämä: ” Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.” (Ilm.21:1)
Tarkoittaako tämä sitä, että koko tämä nykyinen universum kaikkine tähti- ja ainejärjestelmineen hävitetään ja on vain ”uusi taivas ja uusi maa” uusine ulottuvuuksineen, en tiedä – Jumala sen tietää.
TykkääTykkää